I en intervju med IT-magasinet Wired berättar Michael Arrington att det går att tjäna stora pengar på bloggande. Hans två år gamla blogg Techcrunch omsätter månatligen omkring 1,4 miljoner kronor på främst reklamintäkter och sponsorskap.

Annonsörer använder Techcrunch för att berätta om sina Web2.0-företag, tjänster och konferenser. Dessutom finns en jobbsektion där några nya Silicon Valley-jobb dagligen dyker upp. Michael Arrington har även sett till att företag kan sponsra delar av sajten för omkring 70 000 kronor i månaden.

Några av bloggens annonsörer är Adobe, Conduit, Edgeio, First Round Capital, Microsoft, Omnidrive, Pageflakes, Plazes, TextLinkAds, Userplane och Zoho. Detta är även företag som ganska ofta omnämns.

Techcrunch idag är lite mer än en vanlig blogg. Arrington anställde nyligen en Harvard-utbildad vd, Heather Harde tidigare på Fox Interactive. Techcrucnh har även en anställd skribent och tekniker, Nick Gonzalez.

Bloggen besöks av över 1,5 miljoner varje månad och har fler än 400 000 RSS-prenumeranter och e-postprenumeranter som genererar fler än 4 miljoner sidvisningar.

Det finns ett flertal svenska teknikbloggar som liknar Techcrunch, några av de största, enligt Bloggportalen, är Beta Alfa, Bisonblog och Henrik Torstenssons Weblog.