Årets största och viktigaste händelse i telekomvärlden, Mobile World Cingress i Barcelona, smygstartade eller snarare rivstartade när Sony Ericsson lanserade sju nya mobiler och presenterade ett samarbete med programjätten Microsoft. 

På den uppmärksammade pressträffen presenterade Sony Ericsson mobiler som har stöd för Microsofts Windows Mobile och Windows Live.

Störst uppmärksamhet riktades mot den Iphoneliknande modellen Xperia XI som är ett nytt varumärke som ska lyfta öka användningen av mobila datatjänster och framförallt åtkomsten till webbaserade tjänster. 

– Xperia är det första varumärke som helt och hållet härstammar från Sony Ericsson. Lanseringen av Xperia X1 stärker Sony Ericssons varumärke ytterligare och placerar oss i framkant vad gäller mobil konvergens, säger Joakim Liljedahl, kategorichef med ansvar för Xperia på Sony Ericsson i Norden i en skriftlig kommentar. 

Xperia är en fullfjädrar multimediamobil och har förutom stöd för Windows Mobile har den stöd för turbo-3g, trådlöst internet och gps. Den ska även var enkel att skicka innehåll mellan telefon och dator samt använda tillämpningar som powerpoint och Excel.

Lansering av Xperia sker på utvalda marknader under hösten. Sony Ericsson har ännu inte lämnat några prisuppgifter.

Sony Ericsson lansering omfattade även webbmobilen Z770 som är en vikbar telefon med bland annat stöd för turbo-3g, walkmanmobilen W980, modellen G700 och G900 med pekskärmar samt två kameramobiler C702 och C902. 

Lanseringarna i Barcelona är årets viktigaste för Sony Ericsson som har ambitionen att öka marknadsandelerna och peta ner Motorola från tredjeplatsen på världsmarknaden. 

Samarbetet med Microsoft innebär sannolikt starten på en ny era med mobiler som drar nytta av tjänster som är populära på webben.
 
Sony Ericsson och Microsoft ska framöver jobba sida vid sida med att ta fram mobiler som lyfter fram Sony Ericsson styrkor inom musik och foto i kombination med Windows Live. 

Avtalet innebär att fyra av de fem största mobiltillverkarna bygger eller tänker bygga modeller med Microsofts mjukvara. Bara Nokia står utanför än så länge.

Kampen om mobilkunderna bedöms i år bli hårdare än någonsin när marknadstillväxten mattas av. 

Analysföretaget IDC räknar med att den globala mobilmarknaden mattas av år med en tillväxt på under 10 procent jämfört med tillväxt 11,6 procent under fjolårets fjärde kvartal. Under fjolåret såldes det 1,14 miljarder mobiler, en ökning med 12,4 procent jämfört med 2006. 

- Förväntningarna på att marknaden ska bibehålla nivån på tillväxten som vi sett de senaste tre åren är orealistiska. Vi räknar med att tillväxten blir ensiffrig under 2008, och troligen de kommande åren, säger Ryan Reith, analytiker på IDC i ett skriftligt uttalande. 

Sony Ericsson ligger för närvarande på en fjärde plats på världsmarknaden med en marknadsandel på cirka 9,2 procent, enligt IDC, Bolaget har ambitionen att kliva upp på tredjeplats. En plats som problemfyllda Motorola har i dag med en marknadsandel på 12,2 procent.




Antal sålda mobiler (miljoner enheter)
  Q407 (Q307) Q407 Förändring
Nokia 133,5 111,7 106,0 +27 %
Samsung 46,3 42,6 32,9 +41 %
Motorola 40,9 37,2 65,7 -38 %
Sony Ericsson 30,8 25,9 26,0 +18
LG Electronics 23,7 21,9 17,0 +8


Marknadsandelar mobiltelefoner globalt Q407
1. Nokia 40,0
2. Samsung 13,9
3. Motorola 12,2
4. Sony Ericsson 9,2
5.LG Electronocs 7,1
Källa: IDC