Att Asus ultraportabla dator Eee har varit en viktig produkt för Asus på den svenska marknaden råder det ingen tvekan om.

– Det har hjälpt allting. Det största är att vi har fått ut namnet Asus. Vi började med moderkort för 18 år sedan. Även om specialiserade datorhandlare fortfarande är vår ryggrad har vi i dag en bred distribution och finns där människor finns. Vi är fulltäckande och finns hos alla retailkedjorna och hos alla stora e-handlare också, säger Mikael Koark, som drar paralleller till Apples Ipodlansering.

– Nu när namnet har blivit mer känt kan vi skapa en relation med kunden. Precis som Apple gjorde när de nådde ut till mp3-kunderna och inte bara till datorkunderna.

Hur mycket har ni sålt av den i Sverige?
– Vi säljer allt vi får in. På två till tre månader har vi sålt 15 000 enheter.

Vad ser du som framgångsreceptet?
– Lågt pris, mycket pr och att vi har hittat en nisch som ingen har haft tidigare.

Ni har fått en del efterföljare, har ni tappat i försäljning sedan dess?
– Nej inte ännu, men det är möjligt att det mattas av lite grann. Det viktigaste är att vi har en bred distribution för en produkt som den här.

Vad tror ni om framtiden?
– Det är en helt ny nisch, så det är svårt att sia om framtiden. Intel skriver i sina prognoser att det här kommer att bli en kompletterande vara. Det är den ultimata andradatorn, eller en dator för backpackern.

Det är inte bara nyhetens behag då, så att hajpen dör ut snart?
– Jag tror att det kanske stabiliserar sig lite. Men det kommer att fortsätta att vara en dator som är perfekt när du är ute och reser.

Och succén med en minibärbar får nu en stationär efterföljare.

– Nu lanserar vi Eee box också, en stationär Eee. Det är som en mjölkförpackning, men utplattad.

Vilka ser ni som målgrupp för den?
– De som vill ha en extradator, kanske ha en i vardagsrummet eller en att betala räkningar med.

Vad kommer den att kosta?
– Runt 2 400, så det är ganska överkomligt.