The Phone House fick inte vara med på Telias lansering av Iphone. Trots det tog butikskedjan enligt Lindholm nya marknadsandelar i somras.

- Glädjande nog gick det väldigt bra för oss, och även om det pratas om lågkonjunktur så märker vi inte mycket av det i mobilförsäljningen. Mobilen är den tekniska pryl som alla bär med sig hela tiden, så det ska nog mycket till innan man gör avkall på den, säger han.

I september öppna butikskedjan sin 100:e butik, i Löddeköpinge.

- Det känns så klar lite speciellt. På ett sätt är det väl ingen skillnad mellan den 99:e och den 100:e butiken, samtidigt har ju nått en nivå som siktat mot rätt länge.

Hur många butiker kan ni ha i Sverige, 200?
- Bra fråga. 200 kommer vi nog aldrig att nå, det finns nog inte tillräckligt många orter i Sverige med tillräckligt underlag för att bära sig. I egen regi tror jag att gränsen går någonstans kring 120-130 butiker, men jag tror att vårt franchisekoncept gör att vi kan nå 150.

Hur går franchisekonceptet?
- Vi tycker att det går bra, det är ju fortfarande ganska nytt. Hittills har fem franchisebutiker öppnat, men vi tror som sagt att de finns potential till fler.

The Phone House omsätter ungefär 1,2 miljarder kronor. En del av summan kommer från webbförsäljning och företagsförsäljning, men det mesta kommer från butikerna. The phone house säger inget om omsättningen per butik, men lite enkel matematik ger ju ett snitt på över 10 miljoner. Potentialen i butiken hänger både på orten och läget.

- Framför allt läget är ännu viktigare än förr. Det byggs väldigt mycket köpcentrum och det gäller att vara med där. Förr kunde man ha en butik som inte låg mitt på shoppinggatan eller i centrumet, men så är det inte längre. Ett typiskt scenario är att vi kan ha en butik mitt i stan och en i köpcentrumet. Det kan skilja på 50 meter mellan ett läge som fungerar och ett som inte gör det.

Hur går det med försäljningen av bärbara datorer?
- Vi tror på de ultraportabla datorerna. De är så små, lätta och billiga att de blir intressanta för väldigt många av våra kunder.

Ni lanserar ett eget märke, Elonex webbook. Varför då?
- Vi är de enda som kommer att sälja den modellen och vi tror helt enkelt att den passar våra kunder. I praktiken tror jag att en ultraportabel dator och en enklare mobiltelefon kommer vara ett alternativ till att köpa en HTC eller någon annan smart telefon. Köper man dessutom mobilt bredband tillsammans med datorn så blir ju priset riktigt attraktivt.

Får Iphones ankomst till Sverige någon betydelse för marknaden?
- Kanske får vi chansen att prata med lite fler kunder om den typen av funktioner som Iphone har och som även finns i andra mobiler. Men ärligt talat är det en speciell kundgrupp som vill ha Iphone, och de vill ha just en Iphone och inget annat. Så den största effekten är nog att Telia lyckats föryngra sitt varumärke, vilket ju är roligt.