– Vi tror extremt mycket på det. När det gäller it-produkter kan vi nog kalla det årets julklapp alla gånger, säger Suzanne Alstermark, affärsområdeschef för data och tillbehör på Onoff, som uppger att det har varit bra fart på försäljningen.

– Vi hade en jättefin start när vi lanserade Asus-maskinerna. Nu har vi både Acer One och Asus Eee i sju- och niotumsskärm och i olika färger och det går fortfarande över förväntan.

Hur ser marginalerna ut?
– Det är tuffa marginaler så det är viktigt att sälja tillbehör. Det vanligaste är externa hårddiskar och så går det en hel del tv-kort och väskor.

Är det inte bara hajpen som driver försäljningen? 
– Nej, det tror jag absolut inte. Svenska folket är vana vid att vara uppkopplade och det här är tredje-pc:n för de flesta. Det kommer inte att stanna av.

Daniel Lindholm, vd på The Phone House, tror också på produktens attraktionskraft.

– Den har en rejäl hårddisk och ett ramminne som är helt okej. Förr fick man det för 15 000, nu kan man få en likvärdig produkt för 3 000–4 000 kronor. Det gör att jag tror att man attraherar en ny målgrupp, den stora massmarknaden, som känner att de har råd nu. Det blir en ögonöppnare för många.

Är det något man som återförsäljare kan tjäna pengar på?
– Vi kommer att ha en aggressiv prissättning så det är ingen guldgruva med själva datorerna. Tillbehören blir allt viktigare.

Vilka tillbehör satsar ni på?
– Mobilt bredband är så klart en produkt som passar väldigt bra till. Sedan har vi hela programsidan och externa minnen.

Fakta

  • Asus och Acer är de märken som finns på den svenska marknaden i dag.
  • Tillverkare som också har lanserat ultrabärbara är Elonex, MSI, HP, Fujitsu Siemens, LG, Lenovo, Gigabyte, Dell, Commodore, Emtec och Via.