Satsningen inleds lagom till julhandeln med ett trettiotal bärbara datorer, från billiga ultraportabla till dyra toppmodeller, som nu börjar säljas i det hundratal The Phone Housebutiker som finns runt om i Sverige. Datorerna kommer att säljas antingen med eller utan mobilt bredband, ofta till ett lägre pris för kunder som tecknar bredbandsabonnemang i samband med datorköpet.

Vd Daniel Lindholm siktar på att sno åt sig rejält med marknadsandelar från elektronikkedjorna. Om bara två år vill han att bärbara datorer ska stå för en lika stor del av företagets försäljning som mobiltelefoner.

Förutsatt att The Phone House andel av mobilmarknaden inte minskar skulle det innebära 13% av den svenska marknaden för bärbara datorer, alternativt en omsättning på området runt 1,2 miljarder kronor.


Minilaptops, här av märket Elonex, väntas bli en storsäljare i julhandeln.

Enligt Daniel Lindholm har The Phone House en stor fördel i sina butiker, som ofta är små och centralt placerade till skillnad från konkurrenternas stormarknader. Tack vare moderbolaget Carphone Warehouse, med runt 1700 butiker i Europa, och samarbetspartnen Best Buy i USA är företagets köpkraft även långt större än vad många först tror, menar Lindholm.

Men han medger att The Phone House saknar expertkompetens vad gäller de nya produkterna, särskilt i jämförelse med de stora elektronikkedjorna.

Det är inte första gången The Phone House försöker sig på att sälja datorer. Lagom till julen 2007 gjordes en liknande satsning, om än i mindre skala, på bärbara pc med mobilt bredbandsabonnemang. Försäljningen gick trögare än väntat och man tvingades rea ut produkterna efter årsskiftet.

Enligt produktchefen Stefan Kedling berodde missen framförallt på att man överskattade produkternas livstid. Mobiltelefoner, den produktkategori The Phone House har mest erfarenhet av, kan lagerhållas betydligt längre än bärbara datorer utan att tappa märkbart i värde.

– Men prestandahysterin på laptops har lagt sig lite. Särskilt minilaptops är mer framtidssäkra. De kan stå på hyllorna längre utan att bli gamla och är därför lättare för oss, säger Daniel Lindholm.