Det var sommar. Tomas Wennström fiskade i Sandhamn, i Stockholms skärgård. Han fångade en abborre.

– Jag får nästa aldrig fisk, så jag visste inte hur man tillagade den, säger Tomas.

Han gick hem och sökte bland receptsajter. Där fanns Tasteline.com, Allt om mat, ica.se, men att hitta det perfekta sättet att tillaga abborren på hittade han aldrig. Det måste finnas ett sätt att göra det bättre på, tänkte han.

Hittarecept.se blev verklighet först senare samma sommar. Han och brorsan Axel lade tak hos pappan utanför Jönköping. De fick tid att snacka ihop sig. Några veckor senare var sajten – som fungerar som en receptsökmotor – lanserad.

Vi träffas på 24 hour business camp på Hasseludden Yasuragi utanför Stockholm. Den här gången har bröderna ett annat projekt på gång, men när evenemanget är slut återgår de till vardagen.

– Man kan göra mycket på 24 timmar. Man kan inte bygga trafiken, men man kan bygga en intressant tjänst, säger Tomas, som annars är känd som en av bloggarna på What’s Next.

I Axels fall börjar en ny vardag efter 24hbc. Han har just läst klart sin civilingenjörsutbildning i Linköping.

– Den blev färdig för en vecka sedan, så vi får se om vi kan leva på sajten nu, säger han.

På två och ett halvt år och noll kronor i budget har Hittarecept.se blivit Sveriges femte största matsajt. Under julveckan hade man 190 000 unika besökare. En vanlig vecka ligger siffran på runt 110 000. Programmering har lagts på kvällstid, då båda har pluggat på dagarna. Eftersom Tomas bor i Malmö och Axel bor i Norrköping har jobbmötena skett via Skype.

– Vi har inte marknadsfört oss, inte en spänn, säger Axel.

Intäkterna kommer från Google-annonser och sponsrade länkar. Något säljteam finns inte. Faktum är att sajten drivits helt privat. Först nu är ett aktiebolag på väg att bildas.

När Allaannonser.se lanserade för några år sedan var det med en liknande affärsmodell. Då reagerade Blocket mycket aggressivt. Annat har det varit för Hittarecept.se

– Vi har väldigt bra kontakt med de andra stora sajterna, säger Tomas. De får ju väldigt mycket trafik från oss. Blocket hade en monopolställning. Receptvärlden är lite för fragmenterad, och vi har kommit till ett klimat där de flesta förstår att man inte kan ligga i sin egen lilla bubbla. Man måste skapa flöden mellan sajter.

Bröderna betonar att det är viktigt att ha tålamod med nätidéer. Trafiken kommer inte med en gång. Men jämfört med Schibstedägda Tasteline.com, som efter ett decennium med miljontals investerade kronor och ett tiotal anställda bara presterar marginellt bättre siffror, ja, då låter två och ett halvt år som ganska lite.

- Klart att det kan vara irriterande för dem att man kan få så mycket trafik med så små resurser. Men hade inte vi gjort det hade någon annan gjort det, säger Tomas Wennström.