Det var tänkt att World in conflict skulle haft premiär på Xbox360 under våren. Spelet utvecklades av brittiska Swordfish på uppdrag av svenska Massive, men spelet är nu lagt på is och kommer antagligen aldrig att komma ut. 

– Vi har tagit det här beslutet i dialog med våra ägare Ubisoft. Orsaken är att spel från Massive alltid ska vara väldigt bra, och konsolversionen av World in conflict höll helt enkelt inte för de högra krav vi har, säger Massives grundare och vd Martin Walfisz. 

Var det ett svårt beslut? Det måste ju få ekonomiska konsekvenser eftersom ni arbetat rätt länge på spelet? 
– Det är klart att det inte är bra ekonomiskt på kort sikt, men varken vi eller Ubisoft arbetar kortsiktigt. På lång sikt hade det skadat Massives rykte och varumärket World in conflict. Vår målgrupp är gamers. De vill ha hög kvalitet och vi tänker aldrig släppa ett spel som inte är riktigt roligt att spela. 

I mars släpps istället projektet som en expansion till pc-spelet av World in conflict, nu under namnet Soviet assault. Den som redan har World in conflict kommer att kunna köpa expansionen på nätet och ladda ner, alla andra kan köpa en komplett utgåva med både grundspel och expansion. 

– Soviet assault är egentligen det nya innehåll vi utvecklade för konsolspelarna, vi ville ju tillföra lite nytt för dem. Eftersom vi ändå hade det här roliga innehållet så valde vi att släppa det som en expansion till pc-spelet. Det handlar om sex kartor som utspelas från den sovjetiska sidan, det var något vi märkte att spelarna ville ha. Det är en ganska liten expansion, men vi tycker att den är riktigt kul och tror att fansen kommer att gilla det. 

Hur mycket spelet ska kosta att ladda ner vill inte Walfisz kommentera och Ubisoft har inte sagt något heller. 

Med konsolversionen på is och nya expansionen snart ute, vad gör ni nu?
– Det kan jag inte säga något om. 

Är konsolspel är ett avslutat kapitel för er nu?
– Nej, vi är i högsta grad intresserade av att göra spel till konsol och även om det är svårt att göra strategispel till konsol tror jag att World in conflict skulle passa för det. Men om och när vi ger oss på det igen måste vi verkligen tänka till så att spelupplevelsen verkligen blir så bra som vi vill.