Pendosoft är en av de cirka 20 000 sajter som drabbas av FS Datas haveri. Bolaget har ett bokningssystem för sex olika restauranger, däribland Djurgårdsbrunns värdshus.

I morse klockan 8.45 fick Pendosofts vd Peder Dinkelspiel ett samtal från en kund att man inte kom åt sajten.

– Vi har ringt sedan 8.46 och försökt få ett svar på vad som händer. I över tre timmar har de inte skickat ut någon information. Det är helt sjukt, säger Peder Dinkelspiel.

Peder Dinkelspiel uppger att det var först för tjugo minuter sedan det kom upp information på FS Datas sajt att störningarna beror på elavbrott i Helsingborg.

– Det är inte konstigt att man har störningar, men det är inte okej att man inte informerar sina kunder. Det hade räckt med att de skickar ut ett mejl så att vi i sin tur kan informera våra kunder, säger Peder Dinkelspiel.

Peder Dinkelspiel förklarar att FS Data har haft ”störningar en massa gånger” och det senaste var för ett par månader sedan.

– Jag är väldigt trött på deras agerade. Jag kommer att lämna FS Data, säger Peder Dinkelspiel och fortsätter:

– Vi är ingen stor kund och det här kommer inte få dem och gråta, men känns som en nödvändig markering.

Kommer ni att göra några kompensationsanspråk?
– Jag vet att det är lönlöst. Jag förstår att man kan drabbas av störningar och det handlar inte om det. Det är hanteringen av problemet som är under all kritik. 

- De vill inte blotta sig inför sina kunder, men det är nödvändigt för att vi ska kunna informera våra kunder.