Starbreezes vd Johan Kristiansson är nöjd med halvårsresultatet som släpptes i dag.

– Det känns jätteroligt att vi har kunnat visa så bra siffror. Det här är betydligt bättre än vad vi har presenterat någon gång tidigare, säger han.

I en spelbransch som just nu har det ganska tufft lyckades Starbreeze mer än fördubbla sitt resultat för senaste halvåret. Vinsten ökade med 132 procent och landade på 7,2 miljoner. Omsättningen blev 41 miljoner, jämfört med 27,5 miljoner samma period året innan.

En jämförelse av de 40 största börsnoterade spelbolagen över hela världen visar att 37 av dem visade negativa siffror på börsen det senaste året. Starbreeze och två till visade på plus.

– Nästan alla stora aktörer skär ner och vi ser väldigt många nedlagda projekt, besparingsprojekt och konkurser. Men Starbreeze är ett av de få spelbolagen i världen som går åt rätt håll just nu, säger Johan Kristiansson.

Starbreeze jobbar just nu med tre stora projekt. Två med Electronic Arts och ett med Atari som förläggare. Riddick-spelet, där de arbetar med Atari, är planerat att släppas i april. Enligt Johan Kristiansson har de Riddick att tacka mycket för.

– Riddick-projektet har varit väldigt lönsamt nu i slutfasen. Vi har fått en del extraarbete som gett ett bra täckningsbidrag, säger han.

Men han menar också att de nu ser resultatet efter flera års slit. Sommaren 2004 satt de, efter stora neddragningar, med 25 personer i bolaget och hade 50 miljoner i ackumulerade förluster.

– Det var en otroligt tuff period för Starbreeze, men sen blev det en nystart.

De senaste åren har trenden varit en förbättrad lönsamhet. Johan Kristiansson säger att de nu är inne i en positiv spiral.

– Det är väldigt långa cykler i spelbranschen och när det börjar gå bra får man större budgetar, och längre produktionstider. Då kan man göra bättre spel och får chansen att samarbeta med bättre förläggare. I och med att varje produktion tar två år så tar det dock väldigt lång tid att kliva uppåt på den här trappan.

Starbreeze har i dagsläget 95 anställda på kontoret i Uppsala, och vill bli fler. Och här gynnas de av lågkonjunkturen. Johan Kristiansson konstaterar att det finns många kompetenta personer tillgängliga just nu.

– Det har alltid varit en dröm för oss att få samarbeta med de riktigt stora förläggarna och nu har vi fått in två stora projekt tillsammans med branschledande Electronic Arts. Nu hoppas jag bara att spelen säljer riktigt bra när de kommer ut.

En anledning till att de anställda på Starbreeze just nu hoppas att just de sitter på en storsäljare är deras bonusavtal. Om spelen säljer bra får de en bonus, och en del av denna delas ut till personalen.

– Förläggaren betalar en bonus om spelet säljer bra. De är då det kan bli riktigt stora pengar. Vi betalar ut 30 procent av eventuell bonus till vår personal. Så jag hoppas att alla blir rika om vi gör ett riktigt bra spel.