Comviqs kontantkort för mobilt surfande är ingen nyhet, det är däremot att man kan köpa och tanka kortet på alla Ica-affärer. Enligt Tele2 är det första gången en internetoperatör tar klivet in i dagligvaruhandeln.

- För oss handlar det om att hitta en paketering och form av distribution som passar målgruppen. Vi har ju en tendens att vara alldeles för tekniska i vår kommunikation, och det passar inte Comviq surf, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige.

- Genom att sälja det här abonnemanget på Ica precis på samma sätt som våra vanliga kontantkort kan vi vara där kunderna är. Man ska kunna fylla på det här kortet när man är ute med båten i sommar. Det ska inte vara så komplicerat.

Det är inga större nyheter när det gäller abonnemangets priser, men däremot sätter Tele2 mer fokus på att sälja surfande för en dag för 29 kronor. Förut har fokus legat på vecko- och månadspriser. Startpaketet med surfsticka och en dags surfande köper man för 299 kronor.

Har det krävts mycket utbildning för Icapersonalen?
- Nej, inte annat är att de ska kunna svara på enkla frågor som om startpaketet innehåller allt som behövs och hur man fyller på kontantkortet.

Även om Comviqs kontantkort funnits på marknaden ett tag, så har den inte sålt särskilt bra.

- Men jag tror att vi hittat rätt paketering nu och dessutom kommunicerar vi inte teknik utan enkelhet och vad det kostar att surfa en dag. Förhoppningsvis ger det fart åt försäljningen. Sommaren är ju rätt tid för erbjudandet, vi ser ju allt mer av trenden att folk kopplar upp sig för att koppla av.

Hur har samarbetet med Ica fungerat?

- Bra, det här är ju ett sätt för dem att ta steget även in på den här marknaden.