(LOS ANGELES/IT24) När EA genomförde sin presskonferens inför E3 på måndagen var den svenska närvaron tunn. Digital illusions vd Patrick Söderlund var visserligen på scenen, men bara för att presentera spelet Need for speed shift som görs av en brittisk studio. Det var i egenskap av chef för alla europeiska studios han stod där.

David DiMartini är EA:S chef för de sju särskilda partners som EA har. Där ingick Digital illusions innan de köptes av EA och där ingår i Starbreeze idag. DiMartini är full av beundran för svenska spelmakare.

- Absolut, vi har redan köpt den bästa studion i Sverige och på EA tycker vi att Dice är fantastiska. Vad de har gjort med Battlefield är imponerande och Mirror’s edge är också ett fantastiskt spel, säger han.

- Men det finns fler bra studios, Avalanche, Grin och Starbreeze är alla väldigt skickliga. Starbreeze rankar jag som den näst bästa spelutvecklaren i Sverige och dem har vi ju nära samarbete med.

Finns det något som utmärker svenskgjorda spel?
- Jag vet inte riktigt om man kan säga så, däremot kan man säga att det finns något som utmärker svenska spelutvecklare. De behärskar både tekniken och konsten att berätta historier. Det finns många andra som kan en av de två, men i Sverige har ni lyckats smälta samma dem. Det är definitivt en styrka.

Finns det ett svenskt spelunder?
- Det kanske man kan säga, i vart fall finns det väldigt duktiga spelutvecklare i Sverige.

Det är en hel del folk som blivit uppsagda bland de svenska spelutvecklarna, vad säger du om det?

- Jag har sett det, men det beror nog mer på de ekonomiska tiderna än att utvecklarna är dåliga. Även om det är jobbigt så kan det i slutändan leda till något gott.