Amit Bajaj har inte en tanke på att åka hem till Indien över sommaren. Efter 2,5 år i Sverige har han kommit att uppskatta den svenska sommaren.

– Sommaren är den bästa tiden att vara här. Jag har bjudit in en del av familjen att komma hit över sommaren. Jag stannar här, säger Amit Bajaj, Nordenchef på Tata consultancy services, TCS.

35-årige Amit Bajaj började på TCS i Indien för elva år sedan. Sedan dess har han hunnit med att jobba på Tata i Japan, USA, Holland, och nu senast Stockholm.

– Jag antar att jag började tidigt i företaget, säger han och skrattar.

Globalt är TCS en jätte med omkring 150 000 anställda. Konsultverksamheten ingår i Tata group som har verksamhet inom en rad olika områden, bland annat biltillverkning.

Amit Bajaj är stationerad i Stockholm för att få företaget att växa i Norden.

– Vi har 2700 konsulter som jobbar för 75 nordiska företag. Det är en tillräcklig storlek och ger oss en bra plattform för att utöka till något mer. Vi är också närvarande i alla branscher, säger han.

TCS har funnits i Sverige i 20 år. Nu tror Amit Bajaj att tiden är inne för den stora nordiska expansionen. En viktig faktor är att företaget nu har kommit upp i ett antal kunder, som gör det lättare att få nya.

För bara fem år sedan var läget ett annat.

– Om du frågade någon för fem år sedan om de visste vilka TCS var så hade många en uppfattning om att det var ett litet obskyrt företag från Indien med fyra, fem kunder.

Nu ser det annorlunda ut.
Amit Bajaj pekar på en undersökning som analysföretaget Equa Terra genomförde i Norden i början av året. Där hamnar indiska tjänsteleverantörer i topp när kunderna har fått svara på hur nöjda de är med leverantörerna.

Equaterras vd Carl-Henrik Hallström sade då till It24 att kunderna har märkt att de indiska leverantörerna är duktiga på att leverera i tid och med god kvalitet.

– Om vi hade gjort en egen undersökning så kanske du inte hade trott mig. Men det här är ett oberoende undersökningsföretag, säger Amit Bajaj och knackar med pekfingret på en utskrift av undersökningen.

Det är med den befintliga kundbasen och ett gott rykte som de ska vinna fler kunder. Och med kvalitet. Amit Bajaj återkommer gång efter annan till att det är med kvalitet på arbetet man får kunder.

– Kunderna har ganska enkla förväntningar. ”Ge mig det jag vill ha inom utsatt tid och inom budget, och utan några felaktigheter”, säger han.

Målet är att bli en av de tio största it-tjänsteföretagen i Norden. I övriga världen är de redan där och Amit Bajaj ser ingen anledning till varför de inte skulle vara lika stora här. Han tror att de kan ha nått målet om tre till fem år.

Han säger att Kontinentaleuropa har varit långsamma med att ta till sig deras globala leveransmodell, där jobbet görs i låglöneländer som Indien och Kina.

– Det är en av anledningarna till att vi redan är bland topp tio globalt, men inte i Norden. Det kan handla om språkbarriärer och andra orsaker, säger Amit Bajaj.

Många konsultbolag som finns lokalt förankrade ser att en av deras största fördelar är den lokala närvaron. Amit Bajaj håller med om att det kan vara bra att finnas nära kunden ibland – men inte alltid.

– Att jobba nära varandra kan absolut ha sina fördelar ibland. Men det ska inte användas som ett substitut för att inte göra grundjobbet. En av de saker vi ofta hör är att om någon sitter nära dig så har du flexibilitet att förändra arbete närhelst du vill. Men är det rätt sätt att göra det på? Varför förändrar vi det här fem gånger? Är vi inte säkra första gången på vad vi vill? frågar sig Amit Bajaj.

De senaste tre åren har TCS en genomsnittlig tillväxttakt på 50 procent årligen i de nordiska länderna. Och Amit Bajaj är övertygad om att även framtiden för TCS ser ljus ut i Sverige.

– I ett land med nio miljoner människor, hur många soa-experter kan du hitta? När kompetensen är begränsad bör du titta globalt.