Kampanjen handlar om hur John Cleese, som nyligen genomgått en skilsmässa, letar billiga prylar till sitt nya hem. Han väljer då att handla på Elgiganten tack vare kedjans låga priser.

John Cleese ersätter Dogge Doggelito som tidigare spelat huvudrollen i Elgigantens reklamfilmer.

– Vi firar femton år i Sverige i år och tyckte att vi ville växla upp lite i marknadsföringen. Vad kunde vara bättre än en av världens mest kända och etablerade komiker, säger Mattias Håkansson, marknadschef på Elgiganten.

Hur mycket kostade han?

– Jag vill inte gå in på detaljer men visst kostade han en slant. Framförallt är vi jätteglada att ha fått möjligheten och att John tyckte det var en rolig idé.

Men han måste ha varit dyrare än Dogge Doggelito?

– Ja… Jag väljer faktiskt att inte kommentera det. Där får man dra sina egna slutsatser, säger Mattias Håkansson.

Kampanjen har premiär i svenskt tv den 23 september. En serie filmer kring aktuella erbjudanden har spelats in, alla med John Cleese i huvudrollen.