Trodde du att världens största onlinespel var World of warcraft? Eller att onlinematcherna på Xbox live med Battlefield 1943 eller Call of Duty lockade stora skaror spelare?

Det beror på vad man jämför med. För på Facebook finns det mängder av spel som fullständigt krossar World of Warcraft i antal spelare. Det största av dem alla, Farmville, har just nu över 46 miljoner spelare. Mafia Wars över 24 miljoner. Vilket ska jämföras med World of warcrafts drygt 11 miljoner.

Det är dessa siffror som väckt entreprenören och spelutvecklaren Martin Walfiszs intresse.

Walfisz är en av Spelsveriges mest kända profiler. Han grundade Massive Entertainment i Malmö för tolv år sedan, men när företaget efter lite turer köptes av Ubisoft valde han i våras att avgå. På Massive ägnade han sig åt att utveckla realtidsstrategispel för pc. Nu driver han istället Planeto, ett företag med tio medarbetare som på några månader nästan gjort klart sitt första spel för Facebook.

Har Walfisz bytt elitserien mot lingonserien?

– Det beror på hur man ser det. Om man tycker att det är elitserien att göra ett spel som spelas av någon miljon spelare som tycker precis som du, eller om det är att göra ett spel som spelas av 20 miljoner kan man ju diskutera. Jag tycker i vart fall inte att jag byter ner mig, säger han till it24.

Spelet bär än så länge samma namn som bolaget, Planeto, och det ska släppas innan jul. Vad det handlar om vill Walfisz inte säga.

– Men målet är att bli störst av alla så klart. Just nu finns det enorma möjligheter i den här nischen, man kan växa oerhört snabbt. Det är som en guldrush.

Utvecklingskostnaderna för ett Facebookspel är mycket små, särskilt jämfört med ett stort tv- eller pc-spel av det slag Massive gör. Om ett sådant spel kostar mellan 100 och 200 miljoner att utveckla, snackar vi här snarare om fem-tio miljoner. Riskerna är alltså betydligt mindre, och även små intäkter blir snabbt vinst.

Men var i ligger då själva vinsten, vart ska Planeto tjäna pengar på ett spel som man spelar gratis på Facebook?


– Dels tror jag att affärsmodeller kommer att utvecklas, det säger sig självt att det går att tjäna pengar på spel som har tiotals miljoner spelare. Just nu handlar det dels om reklam i spelen, men framför allt om mikrotransaktioner. Alltså att spelarna betalar små summor för olika uppgraderingar eller tillbehör i spelen.

Nyligen publicerades en undersökning om vart spelare spenderar mest pengar online. Mest dollar per spelare lägger man i gratisspel där man kan köpa uppgraderingar och annat, till exempel Battlefield Heroes. Näst mest pengar spenderar de som spelar onlinespel som World of Warcraft.

Tredje mest betalar just de som spelar gratisspel på sociala sajter som Facebook.

Walfisz presenterar siffror som visar att de allra flesta Facebook-spelarna inte köper något alls i spelen, men snittinköpen ligger ändå på mellan 30 och 40 cent i månaden. Det låter inte mycket.

– Men tar du 30 cent gånger tio miljoner så blir det snabbt mycket pengar.

Den som vill följa Planetos utveckling kan göra det företagets hemsida, www.planeto.com. Än så länge finns inte mycket annan information där, men målsättningen står i alla fall klar: "World domination".

Kom ihåg vart du läste det först.