Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.