Vad gör man när man jobbat 15 år i spelindustrin, när man jobbat för flera olika bolag både i Sverige och utomlands? När man jobbat i projekt med budget på flera hundra miljoner och med team som bestått av allt från en handfull utvecklare till över hundra?

Då kan man göra som Erik Möller och hans kanadensiska kollega Chris Van Yperen - hoppa av och gör egna spel i mindre skala istället.

– Det var våren 2008 som jag fick idén till det. Jag kände att jag hade tröttnat på hela grejen med stora produktioner och att vara en del av den stora industri som det blivit, säger Erik Möller.

– Jag frågade Chris, som var lead designer på bolaget jag jobbade på, om han ville vara med och jobba fram en prototyp till ett spel på fritiden. Vi höll på i några månader, tyckte att det vi gjorde blev bra och sa upp oss.

Ett och ett halvt år senare har det första resultatet av Erik och Chris arbete kommit, retrospelet Emberwind.
Deras bolag Timetrap är svenskt, men Chris arbetar numera från Vancouver. Erik Möller finns i Göteborg. Tillsammans står de för 90 procent av programmeringen, men de har tagit hjälp av utvecklare, ljudtekniker och musiker från hela världen.

– Efter så många år i branschen känner jag en hel del folk, det här är ett sätt att jobba som fungerar bra. Det var ju det här jag ville tillbaka till, att jobba få tillsammans med några få andra och att få ägna all kraft åt att vara kreativ. Jag har fått nog av administration och stora möten. Hur bra det än kommer att gå för oss så kommer vi aldrig att bli ett stort bolag. Ett projekt i taget och ganska små projekt, det är vad Timetrap kommer att ägna sig åt, säger Erik Möller.

Emberwind kostar ungefär hundra kronor att köpa på nätet. Än så länge kan man bara köpa det på den egna sajten Gamersgate, och Macgamestore.

– Vi förhandlar med flera portaler, men vi vägrar skriva under avtal som är helt orättvisa. Jag har fått förslag på att vi bara ska få behålla 15 procent av försäljningspriset, trots att allt portalerna gör är att lagerhålla en digital kopia av spelet och stå för en pengatransaktion. Att nedladdningsportalen behåller ungefär 30 procent är mer rimligt. Men vi har flera distributörer på gång.

Timetrap räcker idag inte till för att försörja varken Erik Möller eller Chris Van Yperen. Van Yperen arbetar som spelutvecklare för ett större bolag i Vancouver medan Möller programmerar Opera i Göteborg.

– Vi håller på att testa prototyper för nästa spel nu, ett nytt färdigt spel ska väl kunna vara klart inom något år. Förhoppningen är att vi ska kunna leva på det här när vi gjort två-tre spel till, säger Erik Möller.

– Men sanningen är nog att vi kommer att fortsätta göra spel även om vi knappt tjänar några pengar alls. Vi tycker att det är så kul.

Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se