Under våren kommer Microsoft att lansera sin Office 2010-plattform med produkter som Office 2010, Sharepoint 2010, Project 2010 och Visio 2010. Redan nu är det tydligt att det saknas kompetens om den nya plattformen på marknaden. Flera av Microsofts partners skriker efter Sharepointkonsulter.

– Våra partners slåss om de bästa konsulterna. Nu ser vi att vi har fått en bra acceptans för Sharepoint och majoriteten av kunderna tycker att det är en bra plattform, säger Eva Fors, Microsofts affärsområdeschef för Office.

Under gårdagen samlades ett stort antal partners hos Microsoft i Stockholm inför Officelanseringen. Och de är alla rörande överens om att det antal konsulter som finns i dag får svårt att möta efterfrågan på Sharepoint.

– Vi jobbar med att få in fler kompetenta konsulter och försöker öka kompetensen. Bland annat jobbar vi med utbildningsföretag som Addskills. Vi diskuterar också med våra partners nu hur många Logicakonsulter eller hur många Sogetikonsulter vi ska sätta i skolbänken och så lägger vi en gemensam utbildningsplan, säger Eva Fors.

Borde man inte kunna förutse en sådan bristsituation?

– Jo, men det är intressant att se hur ketchupeffekten fungerar. Så är det alltid med ny teknologi.

Peter Petersen, försäljningsansvarig för Microsoft på Logica, har också märkt av att det råder brist på Sharepoint-kunnigt folk.

– Det är stort tryck nu. Varenda case vi sitter med nu diskuterar vi Office 2010. Vi jobbar mycket med kompetenslyft nu, alla Sharepointkonsulter är välkomna hos oss, säger han.

Så det blir bakläxa för er också?
– Absolut. Det är lite som Eva säger. Först kommer inget, sedan kommer inget, sedan tappar man sugen och sedan kommer allt på en gång. Det beror också på att kunderna har legat lågt med förändringar. De har bara sett höga kostnader, men nu börjar man göra förändringar igen, antingen genom att outsourca eller genom ny infrastruktur. Så det är förändringarna som driver det på affärssidan.

Några som gläds åt bristen på Sharepoint-konsulter är utbildningsföretaget Addskills, som knappast har svårt att fylla skolbänkarna.

– Vi har specialutbildningar för partners och det har varit mycket folk. Ska man ge lite pisk på fingrarna åt Microsoft i USA så missade de en hel del när de skulle ta fram utbildningar vid förra lanseringen. Det är betydligt bättre den här gången och det har så klart varit bra för oss, säger marknadschefen Joakim Ekblad.
Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se