Eva Fors och Brit Stakston.
Eva Fors och Brit Stakston.
I samband med lanseringen av Office 2010 passar Microsofts affärsområdeschef Eva Fors och Brit Stakston från JMW kommunikation under Techdays på att slå ett slag för det de kallar social computing. Det som främst ska skynda på den utvecklingen är Sharepoint 2010 och Microsofts satsning på att koppla Outlook till flera sociala medier.

– Det visar hur man kan arbeta med tekniken från sociala medier på ett bra sätt. Framför allt är det ett nytt sätt att samarbeta för att hitta rätt kompetens inom företaget. Med hjälp av communities, wikis och bloggar kan man säkerställa nya samarbeten, säger Eva Fors, som lyfter fram Sharepoint 2010 som fundamentet i social computing-strategin.

– Till dags dato är Outlook kopplad till Linekdin, Myspace och Facebook. Du får samma information om dina kontakter där och kan följa dialogerna. Genom att lägga upp virtuella lösningar kan man samarbeta effektivt, säger Eva Fors, som hänvisar till en undersökning som säger att avstånd är en av de saker som begränsar samarbete.

– Kunskapen och kompetensen finns inom företaget, men du vet inte var. Det behöver inte vara en stor koncern, utan det räcker med att du har tre kontor för att det ska vara svårt. Men genom ett sådant här samarbete förstår du vem som jobbar med samma saker som jag. Där har du en verklig affärsnytta med sociala medier.

Om jag behöver veta något brukar jag fråga en kollega, vad är det som säger att de som inte frågar om hjälp annars skulle välja att fråga om hjälp bara för att det finns en koppling till Outlook?
– För att jag på min sajt tydligt har sagt vad jag vill och kan svara på. Då har jag öppnat för en dialog.