Inför lanseringen av Xbox 360 och Playstation3 ställdes spelutvecklare världen över inför en helt ny situation. Spel som tidigare oftast bara krävt en handfull utvecklare ökade nu till att omfatta från ett 40-tal personer till flera hundra. Projekten blev betydligt svårare att styra och kvalitetssäkra.

Det här var något som Uppsalavännerna Patric Palm, Hans Andersson och Erik Olofsson såg. Hans och Erik arbetade på Starbreeze och såg behovet av nya projektledningssystem och tillsammans med Patric bestämde de sig för att hitta på lösningen.
Så föddes Hansoft.

Nu, fem år efter att de tre satsade allt på verksamheten, är Hansoft på väg att växa ur spelindustrin. De problem Hansoft löst åt Starbreeze och hundratals andra stora spelutvecklare runt om i världen är nämligen inte unika för just spelbranschen.

– Vi har vår bas av kunder finns i spelindustrin och vi ses väl av många som ett företag som gjort lösningar för just den branschen, men vi har egentligen aldrig sett det så, säger grundaren Patric Palm, som också är vd.


Patric Palm vill växa utanför spelbranschen.

Patric Palm säger att Hansoft utvecklar ett projektledningssystem som stöder det som kallas agila utvecklingmetoder och är särskilt designat för de utmaningar som uppstår i stora projekt som snabbt förändras.

– Vårt system hjäper till att organisera projekten på flera nivåer i organisationen och ger total transparens i realtid. Våra kunder kan göra sin utveckling fortare än konkurrenterna och de kan göra det med högre kvalitet.

Det är ingen dålig lista med spelutvecklare Hansoft har i kundportföljen. Här finns drakarna Electronic Arts, Ubisoft, 2K Games, samt mindre men välrenommerade utvecklare som Crytek (Crysis, Far Cry), Harmonix (Rock band), CCP Games (Eve Online) och så klart Starbreeze (The Chronicles of Riddick, The Darkness).

Mest imponerande är kanske trots allt Bioware, rollspelsjätten bakom bland annat Baldur's Gate, Dragon age och Mass effect. Inte nog med att Bioware gör några av spelvärldens största och mest komplexa spelproduktioner, det är också ett bolag som allmänt anses vara bland de bästa i världen på just agil utveckling.

– Under våra första år var närheten till Starbreeze oerhört värdefull, vi känner ju dem och de känner oss. Vi kunde testa idéer på dem och de kunde använda våra verktyg för att bli effektivare. Fortfarande jobbar vi väldigt nära dem, men idag har vi ett 30-tal liknande utvecklare runt om i världen som vi har lika nära samarbete med.

Första aktiva verksamhetsåret, 2005, var ett riktigt "nudelår", enligt Patric Palm. Bolaget var okänt, hade bara Starbreeze och ett telekombolag som kunder. De hade en produkt, men få licensintäkter. Enligt UNT, som kollade räkenskaperna förra året, hade Hansoft en omsättning på 38 000 kronor det året.


Hansoft anställer mest seniora medarbetare.

– Vi var väldigt tidiga med vår idé. Den var lika rätt då, men marknaden var bara inte mogen. Många utvecklare var tvungna att bränna sig på sitt första stora projekt innan de insåg att de behövde ett projektledningssystem som vårt.

– Men å andra sidan är också fördelen med just spelutvecklare att de hänger upp sig mindre på vem de köper sin mjukvara ifrån än många andra mer traditionella branscher. De var beredda att testa vår produkt, och när de såg att den var bra och rolig att arbeta med så spelade det ingen roll vad det stod för företagsnamn på kartongen.

Fortfarande har Hansoft många spelföretag kvar att sälja in sig hos, exempelvis är det tunt med utvecklare som ingår i Activision. Majoriteten av omsättningen kommer från USA, följt av Europa. Men snart kan Asien vara den stora marknaden.

– Det finns en del spelutvecklare där som är gigantiska. Nästa version av Hansoft släpps på japanska och kinesiska, och vi tror att det kommer att växa snabbt där.

Men det var ju det här med andra branscher. På hemsidan nämner man Bang & Olufsen, Svenska rymdbolaget och Jenoptik som kunder.

– Det är egentligen ingen skillnad mellan ett stort spelprojekt och ett större utvecklingsprojekt på vilken industri eller vilket företag som helst. Där ser vi att marknaden öppnas ganska snabbt nu.

Omsättningen håller Hansoft hemlig. Bolaget ägs fortfarande till hundra procent av de tre grundarna. Men Patric Palm säger att målet är en fördubbling för varje år. 2007 var enligt UNT omsättningen 5 miljoner vilket skulle ge någonstans kring 40 miljoner för 2010. Antalet anställda har följt ungefär samma tempo. Idag är man 21 stycken.

– Der är egentligen mer intressant. Den som besöker oss upptäcker snabbt att vi ser annorlunda ut än andra unga it-företag. Jag, Erik och Hans är ungtupparna här, de flesta andra är betydligt mer seniora, säger Patric.

Patric Palm säger att Hansoft rekryterat "seniort och internationellt" och att de därför har ganska hög snittålder och hög medellön.

– Det gör att vi växer lite långsammare än vi skulle kunna med en annan filosofi. Men det är en av fördelarna med att vi äger bolaget själva, vi kan ha långsiktiga mål utan snabba avkastningskrav.

Fakta

Hansoft gör ett projektledningssystem som stöder det som kallas agila utvecklingmetoder och är särskilt designat för de utmaningar som uppstår i stora projekt som snabbt förändras

Snart kommer nästa version av Hansoft med den stora nyheten att det är översatt till japanska och kinesiska. Bolaget räknar med stark tillväxt i Asien de närmaste åren.

Antalet anställda på Hansoft har i stort sett dubblerats varje år sedan 2005. Man rekryterar främst seniora medarbetare.

Patric Palm drog igång verksamheten Hansoft tillsammans med två vänner från Starbreeze 2005. Första året omsatte man 38 000 kr.