Molnversionen av Dynamics CRM lanserades i måndags i form av en ny webb, där kunderna kan testa gratis i 30 dagar. Och det är inte bara med ordet gratis kunder och partners ska lockas.

Prisaggressiviteten har fått en central roll när Microsoft ska ta nästa molnsteg.

– Vi tror självklart stenhårt på molnleveranser och erbjudandet är prissatt därefter. Till en början tar vi 288 kronor per användare och månad och det är en fjärdedel av vad Salesforce tar, säger Ida Ljungblom, produktchef för Dynamics CRM.

För att försäkra sig om att partnerledet prioriterar rätt har Microsoft även sett till att villkoren för att sälja molnversionen är bättre.

– Just nu tjänar man lite mer på att sälja online-tjänster. I och med att det är det vi vill satsa på vill vi trycka på det lite extra, säger Ida Ljungblom, som dock är övertygad om att just Dynamics passar extra bra som molntjänst.

– Det är en marknad som antagligen är ganska mogen för en molntjänst eftersom det är en ganska enkel applikation. Och en crm-produkt kan alltid kombineras med andra lösningar.

Med det nya alternativet hoppas Ida Ljungblom även kunna attrahera nya kunder.

– Traditionellt sett har vi mest gått mot stora kunder och mid market, men det här funkar även bra för mindre företag. Man betalar per användare per månad så man behöver inte investera så stora summor i början, säger hon.

Hur ser målsättningen ut inför lanseringen?
– Ambitionen är så klart att när man tänker på molntjänster är det Microsoft man ska tänka på. Fler och fler av våra tjänster blir molntjänster. Office 365 och Windows Intune kommer också under året.

Ett av problemen för Microsoft har varit att övertyga partnerledet att det faktiskt går att tjäna bra med pengar på molntjänster också.

Var och hur kan en partner tjäna pengar i det här fallet?
– Det är provision på själva abonnemangskostnaden. Vi säljer ett-, två- eller treårsvavtal. Det finns även flera kringtjänster som våra partners kan erbjuda. Vi kommer att ha ett Dynamics Martketplace, som en handelsplats på webben med lösningar som kunden kan tanka över till sin crm.

Robert Erlandsson är vd på konsultbolaget Cinteros, som förra året fick pris av Microsoft som årets Dynamicspartner. Han säger att den nya molntjänsten kan innebära en del intressanta nyheter.

– För oss är det en möjlighet att på ett bättre sätt ta hand om mindre kunder och vi kan dessutom få en mer strömlinjeformad leveransprocess. Tidigare har valmöjligheten för kunden varit att ha en egen server eller någon annans server. Nu tillkommer det ytterligare ett alternativ, säger han.

Han tror inte heller att skillnaden i marginal blir så stor. I alla fall inte för ett bolag med Cinteros inriktning.

– Vi har hela tiden haft verksamhetsfokus. Själva teknikdelen har varit en tilläggstjänst för oss så det är inte så stor skillnad för oss. Nu slipper vi det tekniska, det vi vill prata om är affärsnyttan och affärsprocessen, säger han.

När det gäller möjligheten att tjäna pengar är Robert Erlandsson inte heller särskilt orolig.

– Det kanske inte låter så mycket, men om vi säljer ett treårsavtal med 40 användare, det blir en slant. Kan vi sedan bygga upp en abonnemangsbas blir det ett värde för bolaget, säger han.