Som IT24 berättar i dag råder mer eller mindre kaos i kanalen, sedan processortillverkaren Intel dragit tillbaka åtta miljoner felaktiga styrkretsar från marknaden.

Kanalchefen Mike Creutzer säger att Intel nu jobbar brett med kommunikationen till tillverkare, distributörer och återförsäljare.

– Vi beklagar verkligen problemen som orsakas från detta, och arbetar dag och natt med att hantera det. Vi har full returrätt på de här produkterna, och kommunicerar intensivt om saken med tillverkare, distributörer och återförsäljare, direkt och genom på vår webbplats och våra säljare.


Intels kanalchef Mike Creutzer.

Intel rekommenderar sina kunder att ta kontakt med respektive inköpsställe för att få reda på den senaste informationen och returregler.

När kommer ni att ha ersättningsprodukter ute i kanalen?
–Vi kan inte svara på exakt när det finns ersättningsprodukter på plats.

Enligt Intel ska fungerande komponenter dock börja skeppas i slutet av februari till kunderna.

Hur reagerar era partners?
– Det är såklart olyckligt för våra partners, och det är väldigt olika hur de reagerar. Det alla frågar sig är: Kan jag fortsätta sälja – och det är väldigt mycket case-by-case. Vissa bärbara datorer drabbas inte alls, medan det finns potentiella problem i mer avancerade maskiner.

Är det någon särskild kategori av partners som drabbats?
– Det är väldigt svårt att svara på. Både när det gäller tillverkare i kanalen och hemmabyggare så finns det alltifrån de som bygger väldigt enkla datorer och de som bygger de allra tuffaste. Vi vet inte hur många maskiner som skeppats.