Håll debatten levande

Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Headweb blöder pengar

PS3

2011-08-19 07:21

Headweb funkar och gör det enklare än Voddler. Inga lokala installationer, inga ständiga uppdateringar. De kanske skulle trycka lite mer på hur enkelt det är att hyra på Headweb via Playstation 3. När kassan blir större: en smart-tv-app.
Hela upplägget med möjligheten att tanka kontot via webben för att sedan slippa fnula med kreditkort i tv-soffan, är överlägset.

Doktor Freon

PS3

2011-08-19 07:21

Headweb funkar och gör det enklare än Voddler. Inga lokala installationer, inga ständiga uppdateringar. De kanske skulle trycka lite mer på hur enkelt det är att hyra på Headweb via Playstation 3. När kassan blir större: en smart-tv-app.
Hela upplägget med möjligheten att tanka kontot via webben för att sedan slippa fnula med kreditkort i tv-soffan, är överlägset.

Doktor Freon

Denna teknik är framtiden

2011-08-19 08:14

Men så länge den inte är smidig och har hög kvalitet samt användarvänlighet så är det inte så värst intressant för massorna.

De måste göra en spotify för tvn som håller reda på vilket avsnitt av vilka serier du såg senast och hålla dig uppdaterad med att nu finns det nya serieavsnitt i dessa serier. Detta skulle de säkert kunna ta 50-100 kr i månaden för.

Fler och nya filmer måste vara möjliga att hyra till rimliga priser, 25-75kr.

IcyNick

Filmbolagen är bromsklossen

2011-08-19 08:22

De är där muskbranchen var innan iTunes och senare streamingtjänster som spotify började erbjuda vad kunder vill ha. Nu är det helt ok tjänster för musik som är rimligt prissatta. Jag är övertygad om att piratkopieringen har sjunkit drastiskt (även om man inte pratar så mycket om de, inga jätterubriker här inte)

Det är ju löjliga regler som företag som voddler och headweb måste följa då det gäller vilka plattformar, upplösningar och tekniker man får använda för att leverera film. Det har nått en nivå att det är lättare att ladda ner från piratbukten i fullHD än att hitta en streamingtjänst som erbjuder samma film i ens SD eller ännu lägre.

Faster horses!

Filmbolagen är bromsklossen

2011-08-19 09:56

Helt rätt.
Jag är också övertygad om att spotify, last.fm och andra streamingstjänster aldrig skulle ha lyckats om inte Sveve övertalat dom. Det tog säkert 5 år innan Apple fick sitt avtal och då pratar vi ändå om en kontrollerad miljö = apple bestämmer både mjukvara och hårdvara i ipods.

För film är det en annan story, där har inte ens apple lyckats med sin AppleTV (Som man kallar en hobby) pga. filmbolagens ovilja. Apple har runt 700 filmer i HD kvalité och XBox runt 300 (Xbox är de enda som finns här)

Jag tycker prissättningen är ett problem också, idag kan du KÖPA en BD film för 39 Kr eller hyra en för samma pris när online tjänsterna tar 39 kr för en SD film med taskig bitrate.

Utbud är ett problem, kvalité är ett problem, pris är ett problem.

Själv försöker jag dock hyra en film nån gång ibland i supportande syfte, tyvärr brukar det bli via Plex eller ComHem där sättet man navigerar film får en att slita sig i håret och vilja dunka skiten ur personen som byggt GUI (Eller inte byggt) Att hitta något på torrent är så mycket enklare.

Anders Johansson

Filmbolagen är bromsklossen

2011-08-19 10:11

Headweb är på rätt håll, de har insett att man behöver få över tjänsterna till den stora TV i vardagsrummet. Att de ens fått rättighet för en PLEX plugin är beundransvärt. Hoppas verkligen de jobbar vidare mot XBOX och även XBMC.

Själv brukar jag hyra filmerna, rippa dem tillfälligt för att slippa all aintipiratpropaganda, trailes och extraskit för att sen titta på det i XBMC. Med lite framförhållning så är filmen rippad lagom till snacks och dricka är på plats. Då jag sällan ser om en film så jag brukar slänga filerna sen, de tar ju ändå sitt utrymme. En headweb plugin hade varit guld om filmindustrin hade släpp till lite mer (och TV för den delen med).

Faster horses!

Ibland undrara man

2011-08-19 08:27

Ibland undrar jag vad det är för personer som jobbar på headweb och voddler. Verkar som de inte har en jävla susning vad folket vill ha?

Det är inte att marknaden inte har börjat använda tjänsterna det är att ni inte gör en tillräckligt bra tjänst som folk vill använda.

De måste fan förstå att de slåss mot torrents, usenet etc för nerladdning av filmer/serier.
Så de måste göra en bättre tjänst än det som folk vill betala för.

Spotify lyckades. Headweb och voddler är 10000 miljoner år bort från att ens vara i närheten av en bra tjänst

spawn

Ibland undrara man

2011-08-19 08:47

Knappast varken Headwebs eller Voddlers fel. Läs Faster horses inlägg ovan.

Samtidigt kan jag säga att jag hyrt film ett ganska stort antal gånger på Headweb och det har funkat klockrent. Att spela upp filmen via PS3:an har också funkat hur bra som helst. Men utbudet är problemet, toppfilmerna måste komma mycket snabbare till de här tjänsterna.

vogon_jeltz

Ibland undrara man

2011-08-19 09:31

Men då borde de inte släppt tjänsten utan att göra rätt från början. Försöka övertala filmbolagen och komma fram till en lösning.

Det är vad spotify gjorde med musikbranchen. De släppte inte en skitlösning bara för att släppa nått utan att ha musikbranchen bakom sig. Det är varför det tog dom så lång tid att få ut det i USA men de försökte och försökte tills de lyckades komma överens.

spawn

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 09:22

... utan utbudet. Finns på tok för lite filmer online att hyra.

echo ß > /dev/null

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 11:35

Instämmer. Problemet är att samtliga tjänster erbjuder exakt samma filmer, cdon har samma som headweb som har samma som voddler som har samma som lokala dvd uthyraren som har samma som discshop som har samma som lovefilm som har samma som canal plus som har samma som tv3 om 1 år.

Exlusivt utbud och att erbjuda sånt som inte konkurrenten har är sättet att växa. Hur ska du kunna konkurrera om alla har exakt samma filmer?? Då har du bara pris att konkurrera med (och tillgänglighet) och alla dessa företag kan inte konkurrera på enbart pris på en liten liten marknad. Och som alla vet är priset 0 kr på fulnedladdat.

Det finns massor av filmer och tv serier som aldrig kommer till sverige på legal väg det är dessa man ska se till att få exklusiv tillgång till och kunna erbjuda lättillgängligt med svensk textning.

Trolljägaren

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 11:59

Nja va inte så jag mena, onlineuthyrarna kommer ju inte ens i närheten av utbudet som lokala uthyraren har.

echo ß > /dev/null

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 12:37

Ok men då slåss de fortfarande om samma smulor.

Ta matvarubutiker som exempel de har egna märken med egna produkter, om alla hade exakt samma produkter är priset enda skillnaden. Visst det går att konkurrera med exakt samma produkter men då kanske det finns behov av en eller två online streamingtjänster med behov menar jag egentligen som kan överleva och göra vinst.

Trolljägaren

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 13:21

Ingen bra liknelse med matvarubutiker, deras största fördel/nackdel är läget.
Vem vill köra 2 mil till butiken med 50öre billigare mjöl än kvartersbutiken?
Det ska till många liter mjölk för att det ska bli lönt...

'Problemet' är att online tjänster konkurrerar på lika villkor i tillgänglighet så där gäller det att sticka ut med bättre produkter/villkor. Det hade nog varit smartare för dem att teckna kollektivavtal av olika slag t.ex. rabatterade tjänster för kunder med vissa abonnemang eller isp.

quarken

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 13:58

Nä det är ingen bra liknelse med matvarubutiker. Men poängen var att man måste skilja sig från varandra i produktutbud.

Jag är inte intresserad av om alla butiker inklusive ICA och onlinetjänster har samma j*vla batman film med george clooney för uthyrning.

Man mpste konkurrera med fulnedladdat och man har 2 orsaker att fulnedladda antingen är man snåljåp eller så finns inte det man laddar ner i sverige svårare än så är det inte. Snåljåparna kan man fånga med bättre villkor, de som måste leta sig utomlands för att hitta det som inte finns i sverige skiter i om senaste beckfilmen finns överallt för 10 kr om det inte är det de letar efter.

Trolljägaren

Problemet är inte kvaliteten...

2011-08-19 13:11

Håller med. Fast jag tycker det känns som att det har blivit lite bättre utbud på senaste tiden.
Dock så finns det ju en del filmer som filmbolagen inte vill ha betalt för (de kräver Silverlight vilket är lika med torrent om man nu ska se just den filmen).

Kvalitén på filmerna skiftar en del tycker jag. Och jag antar att det även beror en del på ens egen utrustning. Kollar man på en HD-film så tycker jag att det är klart bra bild. Men det känns, på alla format, som att de har lite för låg framerate (utan att jag har några "dropped frames").
Testade att kolla på HD material på Youtube på samma dator och det kändes mycket bättre än HD-filmerna på Headweb.. så nått i kodningen av filmerna verkar gå att förbättra.

Därmed inte sagt att det är dåligt eller största problemt.. men en DVD ger bättre bild och ljud så det finns potential för förbättringar även där tycker jag. Youtube kan ju. Headweb har dock andra fördelar över att hyra DVD som brukar överväga för mig.

Ozon

Headweb får inte försvinna

2011-08-19 09:44

Det är ju det enda lagliga alternativet som faktiskt fungerar i sverige.

Sen att dom är framåt och stödjer många plattformar gör det ju inte sämre, bara som en sån sak att dom har en plugin till Plex...

Man of fire

Netflix

2011-08-19 12:48

I usa kan man för 50 kr i månaden få streamat i princip alla filmer och tv serier som finns på den amerikanska marknaden. Netflix finns inbyggt i tv aparater, finns i xbox, wii, ps3 osv

Netflix står för 20% av all internettrafik på många ställen och det går jättebra för netflix. Videouthyrningskedjor går i kånken pga netflix och konsumenterna älskar netflix.

Kruxet då? Filmbolagen älskar inte netflix då de är för billiga.
Och får vi någonsin en svensk netflix?

Trolljägaren

Netflix

2011-08-19 18:29

Netflix byggde väl både sin ekonomi, varumärke och kundbas genom uthyrning via post. Man kunde hyra filmer och spel utan tidsbegränsning. Gillade man det kunde man köpa loss det för en summa. Frankerat retur-kuvert.

dex | IDG! SLUTA TA FOCUS NÄR JAG VILL SKRIVA!

Netflix

2011-08-19 21:56

Ja det är korrekt. Men nu är det onlinedelen som är drivande. Förut betalade man en fast slant och fick både filmer och online i samma tjänst. Nu har de delat på tjänsterna och då gnäller vissa att de måste betala en 50 lapp per tjänst, dvs typ en hundring för att ha båda alternativen.

Det är fortfarande billigt med tanke på det stora utbudet, allt finns inte på onlinetjänsten men det mesta.

Trolljägaren

Netflix

2011-08-20 02:03

Varifrån kommer den här myten om att netflix streaming tjänst skulle vara så fantastisk? Utbudet är väl i bästa fall en femtedel av DVD-utbudet, och det mesta är sådant som TV-kanalerna skulle sända kring kl 13 en vardag.

Zareth

Netflix

2011-08-20 03:19

Kan inte uttala mig om mytologier och annat men om det är en seriös fråga fråga så...

Ja dvd utbudet är bättre en film som inte längre finns på marknaden kan fortfarande hyras ut, i början kunde de rippa en film och ha den i fysiskt förvar medans de streamade. Det gillade inte filmbolagen och filmbolagen är de som står i vägen för online utbudet även i USA med att titlar måste dras in och får bara finnas ett vist tag osv. Men om jag förstått rätt så finns det över 20.000 titlar online. Det är ganska bra för 50kr i månaden och de har 26 miljoner abonnenter, de mesta omdömen jag har hört om tjänsten har varit positiva.

Menar du att de svenska tjänsterna är bättre? Eller ville du bara klaga rent allmänt?

Trolljägaren

Några problem

2011-08-19 13:13

Hyr så mycket jag kan där eftersom jag vill betala för mig men inte vill springa till butiker och leta och passa tider för återlämning - tror många känner likadant. Tycker priserna är helt OK och tillsammans med Plex så är det perfekt i vardagsrummet.

Det finns några saker som måste åtgärdas för att det ska slå - dom två första är enbart filmbolagens fel:

1. Sämre utbud än dom som hyr ut på plastbit.
2. Släpps som uthyrning på plastbit tidigare än strömmande.
3. Finns inte som HD.
4. Finns inte till IOS och Android.
5. Mer reklam så att fler får upp ögonen för tjänsten - jag försöker sälja in dom till alla jag känner.

Nisse Wångstedt - @nissewangstedt - nisse.wangstedt.net - macbloggen.se

Stödet är sämst.

2011-08-21 14:22

När jag registrerade mig för att hyra film via deras sida var det en promille av utbudet som fungerade till linux.

Så sedan dess har jag inte bryrt mig om den sidan och hyr hellre film via Xbox 360.

Deathgasm

Stödet är sämst.

2011-08-22 12:15

Headweb funkar bra på ps3, kvaliten är dock lite si och så speciellt om man jämför med xbox streaming där man kan få väldigt god kvalite i HD med 5.1 ljud.

Kruxet med 360 är att en film kostar 67.20 (560 ms points översatt via denna länk till sek: http://www.gamertagnation.com/tools/converter.html?s=&do=converter&points=560&currency=SEK )

Utbudet är väldigt magert i sverige också tyvärr. I usa så finns det tv kanaler, netflix med mera att streama till 360, UK har sky kanalerna.

Oavsett vilket så vill jag inte att headweb ska gå omkull, jag vill ha större utbud till humana priser från alla tjänster. Hyr inte film på plastbit över huvud taget, köper hellre filmen. Däremot streamar jag gärna och batalar för det om möjlighet finnes.

Trolljägaren

Tänkte börja använda Headweb

2011-08-29 21:16

Men det skite sig då Telenor stryper mitt mobila bredband när jag hamnar över 25 GB/månad. Och tänk på alla med Telia och dess 30 GB stopgräns. Mobilt bredband ökar och på grund av det stoppas utvecklingen med Internettjänster. Det enda som fungerar hyfsat, om man har tid, är fildelning.

stormense

Comments powered by Disqus
Idag
22°
Idag (lokal tid)
12°

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad - Med IT24s dagliga nyhetsbrev får du helhetsbilden.

till partnererbjudanden.

IDG Mentor

Få en egen mentor!

Mest läst just nu

  1. - IT24:
    Succé för HPs sommarpub
  2. - IT24:
    EMC i sommarhagen
  3. - IT24:
    Ework i storaffär med Tetra Pak
  4. - IT24:
    De har bytt jobb
  5. - IT24:
    Svensk folktro säljer stort
  6. - IT24:
    Eva Gidlöf: "Jag har gjort mitt avtryck"
  7. - IT24:
    B2B på stadig kurs
  8. - IT24:
    Lumagate fortsätter ta System Center-folk

Senaste nytt kanalen

Senaste nytt från CS

Utvalda företag

Utvalda jobb