Anders Hermansson, marknadschef på Affecto, återvände förra året till beslutstödsbranschen efter ett par år "i exil" som informationschef på IBM. Och det var med förvåning han såg vad som hänt - eller snarare inte hänt i branschen.

Anders Hermansson har en bakgrund på beslutsstödsleverantören Cognos, som köptes upp av IBM. Sedan förra året är han på konsultbolaget Affecto. Han menar att hela branschen måste skärpa sig. Företagen får helt enkelt inte det stöd de behöver för att fatta beslut.

– Det har inte hänt någonting på 20 år. Lösningarna har inte tagit något större steg framåt när det gäller att hjälpa användarna med att fatta beslut och genomföra dem, säger Anders Hermansson. Leverantörerna producerar fortfarande ett pajdiagram, men ger inget stöd.

– Problemet är att leverantörerna är mer fokuserade på sin egen tekniska nisch än på de affärsprocesser de ska stödja.

Anders Hermansson visar upp resultat från en färsk undersökning som Affecto låtit göra bland 100 ekonomer i Sverige. Där har man bland annat frågat användarna: "Kan du mäta allt du behöver"? 77 procent svarar att de inte kan det.

– Mitt budskap till branschen är att det är dags att börja hjälpa användarna. Det är inte mer information användarna behöver utan stöd att genomföra beslut.

Anders Hermansson tror att problemen för beslutstödsbranschen bottnar i alla de förvärv som gjorts. IBM har köpt Cognos. SAP har köpt Business Objects. Oracle förvärvade Hyperion.

– De stora leverantörerna har köpt tekniker för många miljarder, så dom har lösningarna – men det dom visar för kunderna är fortfarande bara det vanliga pajdiagrammet.

Hermansson fortsätter:

– Jag tror leverantörerna har haft fullt upp med att integrera teknikerna. De anställda som följde med i förvärven har varit förvirrade ett tag. Nu tror jag dock de har blivit varma i kläderna och har integrerats.

Däremot är problemet ganska generellt, enligt Anders Hermansson. Det är svårt att peka på att någon leverantör är bättre eller sämre än någon annan.

Lite paradoxalt är kundnöjdheten också hyfsad inom branschen.

– Kunderna är relativt nöjda, man har vant sig vid den här nivån, men det borde inte hindra leverantörerna från att ha större ambitioner än så.