Magnus Alm tillsammans med Christofer Enedahl och Emanuel Garnheim på Free Lunch Design.
Magnus Alm tillsammans med Christofer Enedahl och Emanuel Garnheim på Free Lunch Design.
För tre år sedan var göteborgsbolaget Muskedunder svenska pionjärer på Facebook. Facebookspelen hade precis slagit igenom stort, men ännu hade inte de stora drakarna som Electronic Arts och Zynga tagit över helt. På Muskedunder såg man möjligheten att nå tiotals miljoner spelare med sitt spel Icy Tower.

Samtidigt fanns det gott om utrymme på App Store för mindre spelutvecklare att slå igenom med smarta, innovativa spel.
Men båda spelmarknaderna förändrades snabbt. Idag domineras Facebookspelen av de stora spelarna och även om små utvecklare kan ta sig in på App Stores topplistor, krävs det rejäla marknadsföringsmuskler för att stanna kvar där.

Då blir livet svårt för ett företag med sju anställda och som inte vill ta in riskkapital.

– När Icy Tower växte som mest kunde det komma 100 000 nya spelare på något dygn. Vi hade som mest 1,2 miljoner spelare, säger vd Magnus Alm.

– Det var en rolig men svår resa. Vi fick till exempel byta server tre gånger på tre veckor, och vi hade inte den kompetensen alls. Vi var inte förberedda och det var väldigt knepigt faktiskt. Vi lärde oss massor av det och är förberedda på ett helt annat sätt idag.

Icy Tower har idag växt till 1,6 miljoner spelare och företagets andra Facebookspel, Hello Adventure, har 250 000. Båda är siffror som skulle imponera i vilket sammanhang som helst utom just på Facebook, där man ska ha över 50 miljoner spelare för att ens finnas på topplistan.

Men nu är det dags för nya tag. Muskedunder byter namn till Free Lunch Design - och satsar på Japan. Det är inte så konstigt som det låter.

– I Japan har det vuxit fram flera sociala nätverk som är mobila. Det intressanta med dem är att de har spel som det centrala och som användarna samlas runt. De satsar dessutom på att växa internationellt, förklarar Alm.

Det är inga små spelare heller. De två dominerande spelarna är Gree och Mobage. Gree har 30 miljoner användare och Mobage 36 miljoner. Gree har dessutom köpt Open Feint, ett amerikansk socialt nätverk för mobila spel. Tillsammans når de båda 130 miljoner mobilspelare. Förutom att de är stora, är det också intressant att dessa mobila sociala nätverk konkurrerar. Det är stor skillnad mot Facebook, som närmast har monopol på sociala nätverksspel på webben.

– Hela den här marknaden är i en fas där det fortfarande finns möjligheter för mindre spelare som oss att synas och lyckas. Det passar mycket bättre för oss än Facebook. Vi kommer att finnas kvar där, men det kommer mer fungera som en marknadsföringskanal för oss, säger Alm.

Enligt källor till IT24 har Free Lunch skrivit kontrakt med ett av nätverken om att göra spel till dem, men Magnus Alm vill inte kommentera uppgiften.

– Allt jag kan säga är att vi för en dialog, säger han.

Dessutom har Free Lunch ytterligare två nya spel på gång, ett till Iphone där man skrivit avtal med förlaget Chillingo som bland annat tog Angry Birds och Cut the Rope till Iphone.

– Vi har nått ett läge där vi tänker sluta med den konsultverksamhet vi haft i bolaget sedan starten 2007. Vi har gjort 60 företagsspel, det har varit en väldigt bra start och grund för oss. Men nu känner vi att det är läge att satsa allt på egna spel. Därför passar namnbytet bra, vi försvinner från en plats men dyker genast upp på en annan.

Med sju anställda, en omsättning på 3,5 miljoner och egen utveckling av spel gjorde bolaget knappt breakeven förra året.

– Förra året gjorde vi flera stora investeringar i vår egna teknik. Med allt vi har på gång i år kan vi kanske nå sex miljoner i år, och det skulle jag vara väldigt nöjd med.

Det låter kanske inte mycket, men det beror å andra sidan på hur man mäter.

– Klart att det är inspirerande att man kan tjäna pengar. De svenska succéerna Minecraft och Magicka inspirerar oss. Men det är inte vårt mål. Vårt mål är att vi ska älska att gå till jobbet och att vi ska göra det vi gör med ett leende på läpparna.

Att bolaget stått lite och stampat det senaste året hänger också samman med att Magnus Alm varit pappaledig. Vilket dessutom påverkat Free Lunchs nya inriktning på ett djupare plan.

– Innan jag blev pappa trodde jag att det skulle göra att jag blev mer inriktad på att tjäna pengar, men det blev tvärt om. Jag började tänka mer på varför jag gör vad jag gör och vad jag vill lämna efter mig en dag. Och då blev det väldigt uppenbart att jag vill göra spel jag själv gillar och som sprider glädje. Så enkelt är det.