Sibas omtalade reklam med vd Fabian Bengtsson har knappast gått någon förbi. Att den har nått igenom bruset på ett bra sätt har IT24 skrivit om tidigare.

Nu kommer dock en betydligt mindre smickrande rapport som säger att Siba toppar listan över vilka varumärken kunder väljer bort eller undviker på grund av den reklam företaget gör.

Det är analysföretaget K2 Analys som i en rapport skriver att nästan var tionde person väljer bort Siba på grund av reklamen. På frågan "Vilket eller vilka varumärken väljer du bort/undviker du att köpa på grund av den reklam de gör?" svarade nio procent Siba.

Kedjan sticker därmed ut rejält jämfört med andra företag, enligt K2 Analys. Det skriver tidningen Resumé om undersökningen som gjordes via telefonintervjuer med 1 000 slumpmässigt utvalda personer under tidsperioden 17-30 januari.

– Det finns en tydlig koppling mellan like-ability och köpintention. Det kräver ett ambitiöst byråsamarbete för att hitta rätt ton, säger Jan Schiratzki, vd för K2 Analys till Resumé, och kommenterar omdömet om Siba så här:

– De har sannolikt märkts bra, men en stor del säger att de kommer att välja bort Siba på grund av reklamen.