I fredags släpptes Apples nya Ipad och som vanligt var det kö vid de stora hemelektronikkedjornas butiker.

– Vi är på det hela taget nöjda med helgen. Det var kö i alla våra butiker när den släpptes på fredag morgon, från lilla Skövde till hippa Gallerian, säger Media Markts Sverige-vd Mikael Hagman, som kommenterar rusningens utfall så här.

– Vi hade hyfsad tilldelning och har sålt slut i vissa storlekar och vissa färger, men det finns fortfarande vissa modeller kvar, säger han.

Att surfplattor, som av en enig bransch utsågs till årets julklapp, har blivit allt viktigare för hemelektronikkedjorna råder det ingen tvekan om. Nyligen presenterade GFK siffror som säger att surfplattorna har gått om stationära datorer. Ifjol såldes surfplattor för 1,4 miljarder kronor i Sverige medan de stationära datorernas försäljning landade på 1,2 miljarder kronor.

Det stora problemet som kedjorna brottas med är att det i princip bara finns en aktör på den nya marknaden.

– Det är Samsungs Galaxy som säljer lite grann, men det är marginellt. Det här är ett jätteproblem, Apple har tagit den här marknaden helt och hållet, säger Mikael Hagman och utvecklar:

– Det är inget bra om det är ett märke som dominerar en så spännande marknad. Det är inte bra för oss och inte bra för kunderna. Det är bara bra för Apple.

På pappret saknas det definitivt inte alternativ till Ipad, men det är alltså inget som syns i försäljningsstatistiken. Ingen av de andra surfplattorna sticker ut tillräckligt mycket för att bli en storsäljare.

– De andra tillverkarna måste komma med produkter som folk vill ha. Gudarna ska veta att vi försöker. Vi har varenda tillgänglig surfplatta presenterad i våra varuhus. Vi lyfter fram dem och visar upp allt de kan på alla möjliga sätt. Vi har kopplat till köttermometrar och blodtrycksmätare för att bara nämna några exempel, säger Mikael Hagman.

– Jag är trött på att det inte kommer fler attraktiva produkter. De andra aktörerna måste bestämma sig om de vill vara med eller inte. Tåget har inte bara gått, utan det är snarare ett japanskt snabbtåg som skenar och de andra står bara och tittar på, det är patetiskt.

I vanliga fall brukar pris vara det främsta vapnet i elektronikkriget. Men att det inte är priset som avgör när det gäller surfplattor är Mikael Hagman tämligen övertygad om.

– Vi sålde en surfplatta för under tusen kronor under februari, för 999 kronor, en Yarvik, Sveriges billigaste surfplatta. Där såg vi tydligt att det inte är priset i sig självt som styr. Det måste helt enkelt vara en produkt som funkar och som folk vill ha.

Samtidgit som utmanarna letar vidare efter en vinnande formel, så skapar alltså Apples lanseringar nya köer utanför köpladorna.

– Ja, samtidigt måste man ha respekt för Apple att de lyckas dra ihop så mycket stök, utan en enda krona i marknadsföring, säger Mikael Hagman.