Vd:n Scott Thompson säger i uttalande under onsdagen:

– Åtgärden är ett viktigt steg mot ett nytt Yahoo, ett mindre, lättrörligare, lönsammare och mer innovativt bolag. Vårt mål är att komma tillbaka till vår kärna, som är att sätta användare och annonsörer, i första hand – och vi rör oss aggressivt mot det målet. Tyvärr måste vi skära bort tjänster för att uppnå det.

Neddragningarna kommer i kölvattnet av att Yahoo minskat sin försäljning den senaste tiden – som i sig är en följd av den tuffare konkurrensen från bolag som Google och Facebook. Genom nedskärningarna räknar Yahoo med att spara 375 miljoner dollar årligen.

Yahoo preciserar inte var neddragningarna ska ske, utan uppger att man ska börja informera de anställda under dagen.

Åtgärderna kommer inte som en blixt från klar himmel, spekulationer har florerat den senaste veckan.

Yahoo har ungefär 14 000 anställda – vilket innebär att det är ungefär 14 procent som tvingas lämna bolaget nu.