Hur Toshibas köp av IBMs point of sales-produkter kommer att påverka svenska IBM återstår att se. När IT24 frågar lyser de konkreta svaren med sin frånvaro.

Det som framkommer från de svävande mejlsvaren är att Toshiba kommer att vara en del av IBMs initiativ Smarter Commerce, som lanserades 2011.

– Vi kommer att samarbeta med Toshiba Tec och vi kommer samtidigt att fortsätta bygga ut våra Smarter Commerce-lösningar för hantering av transaktioner och data, och tillämpa analys. När transaktionen är stängd blir Toshiba Tec en IBM Preferred Business Partner för Smarter Commerce, skriver pressansvariga Carina Ginstmark, som även påpekar att transaktionen inte är klar än, utan fortfarande ska godkännas av myndigheterna.

IT24 har tidigare skrivit om IBMs satsning på kassasystem, som var ett av de produktområden som skulle få fart på bolagets satsning på små och mellanstora företag.

Vad händer med den satsningen nu?

– Kombinationen IBM och Toshiba Tec kommer ge nya resurser och investeringar som kan leverera mer kraftfulla lösningar till butiker i framtiden. Medan Toshiba Tec fokuserar på point-of-sale och store solutions kommer IBM att fortsätta med vår strategiska inriktning och investeringar i utbyggnaden av vår Smarter Commerce-portfölj.

På frågorna om hur stor IBMs svenska avdelning för point of sales är och hur den påverkas av affären, i form av personalneddragningar eller annat, väljer IBM att svara:

– Vi jobbar primärt via partners och kommer inte se några neddragningar på personalsidan.

Vad innebär affären för ert partnerled, hur påverkas det?
– Partnerkanalen är fortsatt viktig i leveransen och kommer inte påverkas märkbart. Återförsäljare kommer däremot kunna dra nytta av snabbare utveckling av nya produkter och lösningar för regionala och geografiska behov. Vi behöver ett starkt ekosystem av partners som kan hjälpa våra kunder att dra nytta av Smarter Commerce som en växande marknad. Toshiba Tec är en viktig del av det ekosystemet.