I förra veckan kom beskedet att IBM säljer sin affärsenhet för point of sales-relaterade produkter, vilket bland annat innefattar bolagets satsning på kassasystem, till Toshiba för motsvarande 5,7 miljarder kronor.

Den nya ägaren Toshiba har haft en tydlig inriktning mot hårdvara, med bland annat kassasystem och skrivare, medan IBM väljer att lägga kraften på mjukvara för butik och handel.

Distributören Pedab har varit en av de drivande parterna i IBMs satsning på kassasystem. Att den delen av IBM nu säljs till Toshiba borde kunna ställa till det. Men Christer Westerberg, affärsområdeschef för retail på Pedab, väntar sig inga större problem.

– Nej, det bedömer jag inte att det blir. Snarare får vi en bredare portfölj med både Toshiba Tec och IBM Retail Solutions, säger han.

– Det här är positivt. Vi får fler produkter, fler återförsäljare och vi täcker en större del av marknaden.

Att Pedab kommer att fortsätta som distributör för det nystiftade bolaget verkar också vara klart.

– Det som är kommunicerat är att avtalen transfereras till det nya bolaget. Det blir säkert ett nytt namn, med allt vad det innebär i marknadsföring och annat. Men det viktiga ’är att vi får en stor installerad bas. Båda parterna har avsevärda marknadsandelar, så jag räknar med att det innebär nya marknadsandelar och nya slutkunder, säger Christer Westerberg.