Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh
Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh
– Tack. Det var kul. Vi har varit i toppen av serien varje år och avancerat direkt alla år utom ett. Det är historiskt, har jag förstått.

Ricohs handbollslag har varit en riktig framgångssaga. Ricoh HK startade för fem år sedan i division fyra och sedan dess har Ricoh slutat i toppen av serien varje år. Nu senast, när man besegrade IFK Ystad i lördags, innebar det att man tar klivet upp till allsvenskan, som är handbolls-Sveriges näst högsta serie.

– Ja, det är Magnus Idén, ordförande för Ricoh Handboll, som är drivande. Han är en riktig eldsjäl och är även en av våra avdelningschefer i Stockholm och försäljningschef för storkunder, säger Magnus Christerson.

Men det är inte bara ordföranden som jobbar på Ricoh?

– Nej, det är ett antal spelare som har varit med hela vägen. Men det är även personer som har knutits till och passat bra på företaget och de har passat bra både i affärslivet och i laget. Vi har en kultur där det gäller att göra bra från sig, oavsett om det är inom idrotten eller i affärerna.

Hur viktigt är det här sett ur marknadsföringssynpunkt?
– Det är alltid positiv marknadsföring när man syns i sporten. Men för oss handlar det inte bara om handboll. Vi har 26 kontor över hela landet och det innebär att vi har många samarbeten med många lokala idrottsklubbar. Det är inte bara bra att synas inne på arenan, utan det är även ett bra sätt att nätverka.

I nästa års handbollsallsvenska kommer det även bjudas på det som troligen är svensk elitidrotts första kanalderby, när Ricoh ställs mot Caperiotumba.

– Ja, just det. Det ska bli kul att möta dem, säger Magnus Christerson.

Om ni ska hålla sviten innebär det alltså avancemang till Elitserien om ett år. Kan man räkna med att ni vinner nästa år också?
– Oj, det törs jag inte svara på. Det får du fråga Magnus Idén om.