Håll debatten levande

Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Pc tappar stort som klient

Spännande!

2012-06-19 06:32

Hoppas det inte dröjer för länge innan holodäcket göre entré.

ArthurF

he he

2012-06-19 08:44

macisarna är ju Pc-maskiner. Dhuuu :)

gurkandeluxe

he he

2012-06-19 13:51

surfplattorn med duh!

lang999

Förstår inte hur

2012-06-19 09:21

Mjo, troligt att man kommer ha Mac om 5 år, finns inte en sak jag jobbar med som funkar på mac förutom möjligen Adobe Familjen.

Det ska nog väldigt mycket till för att alla företag ska byta ut något som redan funkar till något helt nytt som innebär enorma kostnader för installation och bara för att få igång de anställda till normal arbetsfart igen.

Nej, i en perfekt framtid jag tror mer på en mixad miljö där de anställda får välja själv vad de jobbar bäst på för plattform :)

men, kanske bättre att lita på artiklarna på IDG =)

oze

Förstår inte hur

2012-06-19 11:38

Ännu en besvikelse när det gäller Mac:arna har ju iFixit fått erfara när de tog isär den senaste MacBooken med retinadisplay.

Inte nog med pentalobe skruvarna och det inbyggda/obytbara batteriet så sitter numera allt fastlött på moderkortet inklusive RAM minnet. Så den datorn fick sig en ordentlig känga när det gäller reparerbarhet och klassas på denna punkt som den sämsta datorn som någonsin producerats.


Jag är ytterst tveksam till att denna typ av hårdvara hör till framtiden, och det kan inte vara vettigt för ett företag att ge sig in i denna typ av teknisk inlåsning heller.

DrIPRED

Förstår inte hur

2012-06-19 13:05

Apple går emot allt vad GNU och Richard Stallman står för, Apple är precis motsatsen, lås in användarna och ha fullständig kontroll för att Apple ska kunna ha så stor makt som möjligt över kunderna, det är INTE den utveckling man vill se och användarna är så dumma så de köper det ruttna äpplet ändå.

Bitterapan

Förstår inte hur

2012-06-19 13:28

Jag kan till en viss del förstå konceptet i billiga slit-och-släng datorer eller s.k. engångsdatorer även om jag personligen är emot sådant då jag anser att mmiljön är tillräckligt ansträngd som den är om man säger så.

Men Apple-produkter ligger ju i premium segmentet och då passar detta koncept inte riktigt in.

DrIPRED

Förstår inte hur

2012-06-19 14:48

Ser inte detta som ett problem eftersom macar aldrig går sönder.

kaffe-koko

Förstår inte hur

2012-06-19 15:38

Macar går sönder precis som alla andra datorer gör det. Men problemet är att skärmen är limmad så du kan inte byta ut den. Du kan inte byta ut den interna disken om den skulle paja, Du kan inte byta ut vare sig minne, processor eller någon annan del av datorn. Du kan inte heller uppgradera om du nu skulle känna för det.

Så om det är något som pajar i datorn så är det bara att slänga hela skiten. Detta är inte speciellt smart lösning ur miljösynpunkt, en del av miljöcertifieringen är att man gör en livscykelanalys "från gruvan till graven" som man brukar säga och detta går ju stick i stäv med en sådan analys där man eftersträvar s.k. "sustainable development". Ekonomiskt är det inte heller.

DrIPRED

Förstår inte hur

2012-06-19 16:21

Visst är det tråkigt då nordbryggan går sönder och man måste köpa ett helt nytt moderkort. Bättre förr då man kunde köpa rena chip och programmera med assemble.

kaffe-koko

Förstår inte hur

2012-06-19 17:55

Det är väl iofs viss skillnad mellan att du inte SJÄLV kan reparera din nya superslimmade Mac, och att det bara är att slänga. Apple kan reparera dina prylar och på ett miljöriktigt sätt. Samma som med moderna bilar, går i princip inte heller att reparera själv.

iFixit talar ju naturligtvis dessutom i egen sak. Hela deras bussinses är ju att sälja delar till hemmafixare. De vill ju naturligtvis att det skall vara lagom svårt.

129 USD för att få batteriet bytt är väl inte heller så mycket mer än vad jag skulle få betala för ett nytt batteri till en vanlig bärbar. Till min VAIO kostar det 1500 spänn ... och då måste jag byta skiten själv och ta hand om det gamla på ett miljöriktigt sätt. Dessutom innehåller det mer material och har säkert haft en större miljöpåverkan (om än försvinnande lite) än ett "naket" och inbyggt.

På en bärbar har man väl aldrig kunnat uppgradera processor (annat än en del riktigt gamla modul uppbyggda experiment). Det enda man har kunnat byta är väl minne, hårddisk och möjligen PCI Express kort för WiFi/3G. Inte för jag någonsin har gjort det på någon av mina bärbara Apple eller något annat ... har helt enkelt köpt tillräckligt med minne/disk från början.

Vad gäller reparationer av processorer etc, är det naturligtvis bara för Apple att löda loss och byta om de vill ... eller så ersätter de hela kortet. Då det betingar en hel del värde, så antar jag att de gör ett ärligt försök att reparera dock.

Thomas Lövskog

Förstår inte hur

2012-06-19 19:47

Jaha, ännu en Apple stealth marketer ... *suck*


Att lämna in en Apple dator för batteribyte kostar c:a €190 plus fraktkostnader och ännu dyrare är det förmodligen på de nyare Apple datorerna. Ett reservbatteri kostar till en begagnad laptop runt 400-600kr plus eventuella fraktkostnader vilket är stor skillnad. Om Sony tar saftigt betalt för sina tjänster så får det väl stå för dem.

Man kan byta många saker på en genomsnittlig bärbar dator och det är ganska bra att man kan byta ut WiFi modulen om den pajar och inte hela moderkortet som _INTE_ är fastlaminerad i chassit.




När det gäller bilar så är det ganska tragiskt när man gör allt det går att göra det så serviceovänligt som möjligt. Jag hoppas innerligt att man inom miljöpolitiken sätter hårdare press på biltillverkarna att möjliggöra för enskilda ägare att byta delar själv på bilen. Det känns mycket vettigare än alla konstiga mål med koldioxidskatter och annat häxjakt på enskilda bilister med trängselskatter m.m.


Problemet med moderna bilar är att många av delarna måste "pairas" elektroniskt med varandra. Principen är ungefär densamma som när man pairar sitt blåtandsheadset till sin mobiltelefon. Om ID numret på den nya reservdelen inte accepteras av bilens elektroniska centralenhet så blir det felkoder så att antingen startvägrar bilen eller så tvingar centralenheten bilen/motorn i ett nödprogram som inte är optimalt. Detta är olika från system till system. Byter man bromsok och den inte pairas med ABS pumpenheten så kanske det innebär ABS:en inte fungerar trots att bromsoket tekniskt sett inte har med ABS:en att göra alls eller så kanske hela bromsservon stänger ner sig på bilar som använder ABS pumpen som bromsservo, vilket inte är helt ovanligt på Mercedes bilar.

Annars finns det faktiskt mycket man kan göra på sin bil själv även om den är modern, i varje fall på en Volvo.

DrIPRED

Förstår inte hur

2012-06-19 20:16

Kan tipsa om Lada Niva.

kaffe-koko

Förstår inte hur

2012-06-19 20:31

Nja. Jobbar på SONY på utvecklingsavdelningen, så någon Apple fanboy är jag inte ... men för det kan jag ändå sa fördelar och bra saker de har gjort. Kallas öppet sinne.

Däremot är jag tillräckligt gammal för att kunna höja blicken och inte vara så infantilt enkelspårig som många här inne är.

Den nya Macbook Pro med retina kostar 199 USD att byta batteri på och de andra 129 USD. De Macbooks jag har haft har klarat sig en 3-4 år på samma batteri så jag tycker nog kostnaden är helt ok.

Visst hade det varit kanon om alla tillverkare kommit överrens om en standard, men tyvärr lär inte det hända om inte lagstiftaren slår näven i bordet.

Vad det gäller bilar så kan det nog finnas skäl iofs för att det skall fixas på verkstaden. Kan lätt tänka mig att det behövs både specialutrustning och kunnande för att säkerställa att just bilen fungerar optimalt miljömässigt.

Thomas Lövskog

Förstår inte hur

2012-06-20 11:12

Var du jobbar är egentligen inte så relevant här. Sonys konsumentprodukter ger jag inte så mycket för heller; alltid gårdagens teknologi till uppblåsta priser med hög grad av teknisk inlåsning även om det är inte lika hög grad som Apple. Att bläddra bland deras konsumentprodukter är som att gå in på Galne Gunnar fast se tiodubbla priser.



Det finns inga skäl till att något öht _skall_ fixas på verkstaden. Om du är en händig hobbymekaniker, varför skall du inte kunna fixa bilen själv utan hjälp av dyr diagnosticeringsutrustning som kräver dyra licenser, prenumerationer och kostar verkstäderna miljoner?

Faktum är att förbränningsmotorn har inte förändrats särskilt mycket sedan 30-talet. De förändringar som har skett är att motorblocken numera är av aluminium, avgasreduceringssystem infördes på 70-talet, elektronisk insprutning blev standard på 80-talet. Elektronisk insprutning infördes helt enkelt för att förgasarna blev väldigt komplicerade att hantera iom katalysatorn. Så lambdaregleringen gjorde allting mycket enklare och pålitligare. Vissa modernare motorer har även variabla ventiltider vilket gör att motorn kan arbeta optimalt över ett högre varvtalsspann.

Men det finns statens bilprovning (som numera privatiserats och blivit till ett monopol/oligopol), och om du inte vet hur man planar en topp så kan man överlåta just dessa moment till en erfaren mekaniker. Airbagsystemet brukar man som hemmamekaniker låta bli av säkerhetsskäl. Men resterande 99.9% av bilen kan man faktiskt greja med själv.

Datordiagnostik på bilar behöver faktiskt inte vara så inlåst som de är med sitt VIDA eller ETKA och allt vaddenuheter. OBD-II är en standard och det finns datorprogram/appar där du kan ansluta din laptop eller Androidtelefon över blåtand till OBD-II porten med en adapter. Det finns även öppna motorstyrningssystem såsom megasquirt där du själv kan pilla med insprutningstider och sekvenser.

DrIPRED

Förstår inte hur

2012-06-19 20:50

Man kan ju också konstatera om man läser ifixit guide att just både SSD och WiFi var lätt åtkomliga och utbytbara.

Thomas Lövskog

Förstår inte hur

2012-06-19 17:28

Att alla skulle sitta med Mac var väl knappast vad som stod i artikeln heller.

EnDumEn

Förstår inte hur

2012-06-19 18:58

På en Mac kan du idag bland annat köra Windows, OSX och Linux. Vad är det för applikationer ni kör som inte funkar på något av de operativsystemen?

Peekaboo

Surfplattan??

2012-06-19 09:34

Ja visst ska det gå bra att författa ett långt avtal på en Surfplatta??!

Nisse...

Surfplattan??

2012-06-19 09:49

Jo, det går väl alldeles utmärkt, bara att ansluta ett externt tangentbord.

Janne Långben

Surfplattan??

2012-06-19 13:06

Det är väl ni Apple användare vana vid, peripherals hit och dit med sladdar hit och dit, taskig konstruktion skulle jag däremot säga.

Bitterapan

konstig statistik

2012-06-19 09:37

Jag har sett siffrorna tidigare, men vad är definitionen?

Egentligen är väl det mest relevanta vad folk använder för att utföra datorliknande uppgifter.
För många är en dator något dom surfar på, kanske kollar mail, kollar lite annonser, med mera. För detta har mobiler kommit väldigt starkt dom senaste åren, och vissa människor känner ett allt mindre behov av att ha en vanlig dator.
Inkluderar man surfplattor och inte dom som fungerar som datorer, utan som snarare fungerar som mobiltelefoner fast med större skärm, ibland utan möjlighet till samtal/GSM-radio överhuvudtaget, alltså typ iPad, så har man ju gjort det omöjligt att utesluta mobiler från konkurrensen, så statistiken stämmer ju inte alls.
Väljer man tablets som fungerar som datorer, så finns det väldigt få modeller idag, och dessa kör nästan utestlutande windows, vilket i artikeln verar vara definitionen av PC.

Skumma siffror som säger väldigt lite med andra ord.
Framförallt allt för lite, om hur mycket mobilen används istället för datorn, vilket kommer vara en mer avgörande faktor för hur framtidens"PC"-marknad ser ut, än något annat.
Surfplattor är svårdefinierat, vissa fungerar exakt som bärbara datorer (genom dockning, speciella tillbehör, eller för att dom är hybrider). Men mobiler kommmer ta över ännu mer, det är inte alls möjligt att vi kommer se mobiler som kör desktop-os, till vilka man kommer kunna köpa tillbehör som innehåller både skärm och tangentbord. MS nya strategi, pekar ju på att dom vill får mjukvarutillverkarna att tänka på pekskärmsgränssnitt och att produkten ska fungera även på ARM processorer, så varför skulle man inte kunna skala ned programmen till mobilskärmar i framtiden? och google vill ju att program ska köras helt i webbläsaren, och då även kunna skala ned till mobilskärmar.

Jon Holstein

Japp....

2012-06-19 09:43

Och om fem år har även Linux slagit igenom stort! :D

Rotten_Apple

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 09:54

Datorer är för skapande.

Paddor är helt enkelt urusla när man ska skriva långa texter, arbeta med detaljer (Photoshop, musikprogram, osv osv).

Paddor används ju i princip bara av folk som konsumerar info, inte som skapar den. Såklart kan man ha båda vid olika tillfälen. Men just därför kommer paddor aldrig vara en ersättare för oss som gillar att skapa saker på ett effektivt sätt.

Brouter

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 10:16

Fast de allra flesta "normala" människor är inte som vi. Utan som vanligt gäller väl Paretoprincipen, dvs att 20% är producenter och 80% konsumenter. Och för "konsumenterna" passar surfplattorna utmärkt.

Många av mina kollegor sitter med monster maskiner som arbetsstationer på jobbet, men sedan när de kommer hem och skall relaxa så är det surfplattan och HTPCn som tar vid. I de allra flesta fall är det dessutom en IPad och en Apple TV. Och då pratar vi om utvecklare som är jobbar med C/C++ utveckling i Linuxmiljö. För vanliga "knegare" är denna utveckling säkert ännu starkare.

Aibo...

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 10:26

hur överför man bilder från digitalkameran till plattan och hur fixar man till dom i ett fotoprogram ?

Mellin

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 10:33

Hur ofta överför man bilder ifrån digitalkameran? Varje kväll? Varje vecka? En gång i månaden?

Om vi bortser ifrån hobbyfotografer, så inbillar jag mig att max en gång i månaden är ett ganska vanligt intervall. Och då plockar man fram datorn för att sedan lagra bilderna så att de går att se via HTPCn.

Jag hävdar inte att surfplattor och HTPCs ersätter allt som datorn gör, utan bara att de ersätter mycket av vår vardagskonsumtion; slösurfande, filmtittande, twitterpostande, facebookbläddrande osv...

Aibo...

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 11:35

Men då måste man ju fortfarande ha en dator OCKSÅ. Därmed kommer plattor inte ersätta datorer alls, inte ens för vanliga Svensson (alltid någon i familjen som fotograferar eller vill skriva uppsats etc)

Brouter

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 13:51

Själv använder jag iofs antingen adaptern till paddan eller min kamera som har wifi, men många familjer i min omkrets har mer och mer gått ifrån att varje familjemedlem har en bärbar/stationär dator till att man har EN vanlig gemensam dator (som iofs knappt används) och flera smartphones/paddor ... så även om det inte alltid kan ersättas till 100% så kan man ersätta många ... inte för det är ett självändamål iofs utan mer en garanterad framtid.

Thomas Lövskog

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 12:24

jag brukar ta fotografier flera gånger per månad och överför dom till datorn och jag är inte någon hobbyfotograf

Mellin

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 10:41

Stoppar in minneskoret och redigerar i iPhoto eller annan bildmjukis och strax även Aperture för RAW. Bilderna ligger sedan automatiskt ute i en bildström som dyker upp i samtliga av dina övriga maskiner.

Fungerar hur bra som helst förutsatt att man har en platta med ett kringliggande ekosystem som tillhandahåller professionell funktionalitet på appar och tjänster/tillbehör.

Tjoflojt

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 10:58

Enkelt, man skaffar en adapter för SD-kort till sin iPad och sen för man automatiskt över bilderna från SD-kortet till IPaden. Sen redigerar man bilderna på iPaden med hjälp av appen iPhoto.

Sen har man Bildström påslaget på iPaden och bilderna synkas automatiskt till iCloud. Sen kan man titta på dem vartifrån som helst på vilken annan iEnhet som helst, t.ex. på sin TV via AppleTV.

Greve von Boegroeff

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 11:38

Men... detta tar förmodligen mkt längre tid att göra än på en vanlig dator. Och inte lika bra heller. Döpa om bildfilerna t.ex. Lycka till att göra det snabbt på en padda utan t-bord. ;)

Brouter

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 11:58

Det går faktiskt väldigt smidigt att föra över bilderna från minneskortet till iPaddan. Tidsåtgången är lägre i jämförelse med att göra det på en PC. Där ska du välja vad du vill göra med minneskortet som du nyss stoppat i (Windows frågar dig), du ska välja en plats att spara bilderna och sen samt vänta på att de överförs. På iPaddan behöver du bara stoppa i minneskortet i adaptern och sen bara sitta ned och vänta medan bilderna överförs.

Köp en iPadda du med Brouter och upptäcke en ny värld, utanför PC-världen! :)

Sen gällde den ursprungliga frågan att fixa till bilderna i ett fotoredigeringsprogram, inte att döpa om filerna. För vem orkar döpa om bildfiler? Man kanske importerar 50-100 stycken vid varje tillfälle från kameran.

Greve von Boegroeff

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 13:43

"Man kanske importerar 50-100 stycken vid varje tillfälle från kameran."
Beroende på vad man gör sedan förstås, så kommer iPad rätt snart vara full. Det är mellan 1 och 16 gb varje gång jag dumpar kameran (2-3 ggr i månaden), ibland mer om och när man tar i RAW-format. Nu har inte jag testat att importera bilder med adapter til iPad, men om man tex för över 12 gb till iPad, kan man surfa eller fortsätta skriva ett dokument samtidigt?

"Tidsåtgången är lägre i jämförelse med att göra det på en PC. Där ska du välja vad du vill göra med minneskortet som du nyss stoppat i (Windows frågar dig), du ska välja en plats att spara bilderna och sen samt vänta på att de överförs. På iPaddan behöver du bara stoppa i minneskortet i adaptern och sen bara sitta ned och vänta medan bilderna överförs."
Det är väl bra att det kommer en fråga? Vad är det som säger att det nödvändigtvis endast är bilder på kortet? I detta exemplet som du kommenterade var det just bilder, men det finns fler exempel där man har minneskort...

Jag kör iPad själv och tycker den är mkt trevlig, bra och snabb på att kolla mail, surfa, spela poker osv.
Men att ersätta en stationär... NEJ!
Men om fem år kanske dess tids BF3, MW3 osv. flyter kalas på en surfplatta!

P B

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-20 09:27

Så den överför utan att du först vår välja vilka bilder du vill ha?!? Tänk om du har massa olika saker på minneskortet men bara vill ha en del av det kopierat?

Nej, tack. Har redan provkört de flesta Apple-produkter, men de tilltalar mig inte alls.

Alla kameror har inte samma typ av minneskort btw.

Brouter

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 11:29

Hur man överför bilder från digitalkameran till plattan kan ju ty sig lite olika beroende på vad man använder för nåt...

I mitt fall så kör jag med en Xperia Arc och de bilder och videos jag tar med den laddas upp direkt till Google+ direktöverföring, vips finns de där på nätet utan att jag behövt göra mer än att ta bilden. :D

Fast det är klart, nu snackar jag ju inte om professionella prylar i yrkeslivet, där behövs nog en PC i en eller annan form ett tag till... =)

Jag tror nog att PC:n som den ser ut idag kommer att fylla en funktion ett bra tag till. I alla fall så kommer den nog att finnas med oss i minst 20 år till, även om den kommer att utvecklas vidare genom att t.ex. bli mer integrerad med vårt hem där den t.ex. styr belysningen, stereon, tv:n osv i mycket större omfång än vad den kan göra idag! :D

Den där elaka snubben

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 14:27

Inte håller man väl på och för över bilder mellan olika enheter i framtiden? Det naturliga måste ju bli att om man tar foto så skickar man upp det till dropbox-liknande molntjänster så att den synkas till alla enheter på en gång? Logiska är ju att kamerorna får uppkoppling också.
Allt annat vore ju bara onödigt komplicerat.

flemens

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 19:41

Skapar du Bilder, diagram, musik och grafer med tangentbordet.

*???*??

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-19 20:49

+1

fiskpinnar

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-20 13:57

Ja, jag skapar musik med tangentbordet och musen i kombination (alltid en hand på tangentbordet och ett på musen - shortcuts, you know?). Vet du hur lång tid saker skulle ta att göra en låt med en endast pekskärm i Cubase? :D

Jag skapar även datat till diagram med tangentbordet.

Jag använder även muspekaren som ett EFFEKTIVT verktyg till att skapa allt det du tar upp. Bilder, diagram, musik och grafer.

Fast grafer brukar jag automatisera. Det är inget jag gör manuellt.

Brouter

plattor är till för konsumering, ej skapande

2012-06-20 03:53

Förse plattorna med aktiv penna, bra text tolkning av handskriven text, och folk kommer att skapa mer och oftare med plattor än med dagens laptops. Det är bara en tidsfråga innan dett slår igenom. Se bara hur populär Samsung Galaxy Note blivit bland telefoner.

unoengborg

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 10:12

...eller Mac heller för den delen.

Har haft både iPad och Android-tablet och ingen av dem duger till något vettigt arbete eller skapande. Surfa, läsa mail & nyheter, kolla film, enkla spel, det är vad de duger till.

Kommande Windows 8/RT tablets med olika tangentbordslösningar däremot, de kan man nog räkna som konkurrenter till PC/Mac.
Kolla bara på Asus tablets, eller MS egna.

abc12345

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 10:42

Håller absolut inte med.

Tjoflojt

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 17:54

Inte jag heller. Eller jo, jag håller med dig om att inte hålla med.

Jag blir lika förvånad att så många bara använder sin platta till surf och mail och inte har upptäckt alla kreativa appar som finns att köpa.

Tjoflojt, fasen vad vi två tjatar om detta :-).

Berger Brosa

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 18:21

Så sant :-)

Vad många dessutom missar är storheten i ekosystemet runt ipad hårdvarumässigt som saknas med alla andra platt-plattformar.

Ta det fina tangentbordet som MS kommer med i höst tillsammans med nya fina plattan som än så länge har just detta enda tillbehör och ett os som enda funktion.

Till iPad finns redan 8-10 liknande tangentbordslösningar att välja bland.

Nu när MS visar upp en variant som är lite nyskapande i design och tunnhet ett drygt kvartal innan det når marknaden......

Jag vågar gissa att det finns ett gäng som liknar MS fina sellpoint till tangentbort att köpa till en ipag innan MS variant ens finns :-)

Så mycket för den fina strategin att visa vad som komma skall istf att knipa käft tills man faktiskt kan leverera.

Tjoflojt

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 19:36

Microsoft känner nog blåslampan i ändan och måste visa upp att man "är på G".

Det som förvånar mig mest är att inget om Microsoft platta läckt ut. Microsoft har ju inte samma vattentäta skott som Apple.

Huruvida plattor med Windows 8 RT ska lyckas eller inte beror på apputvecklarna. Kan man använda en BO-kodbas från ett befintligt Windows-program och enkelt lägga till ett "pek-UI"? Då har vi en ny iOS-utmanare.

När det gäller hårdvarutillbehör tror jag att Microsoft redan varit ute och "fiskat" och att det om tre månader finns rätt många.

Berger Brosa

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 13:25

En platta är ju bara smidigare när man inte har tillgång till en plan yta att ställa en dator på så jag fattar inte riktigt varför de är så populära, tror inte att de kommer överleva i längden som annat än leksaker.

i3o6

iPad går inte att jämföra med PC

2012-06-19 22:56

Håller helt med!

Jag har både en iPhone, ett par Android phones och en galaxy tab.

Alla är betalade av företaget och jag har som hemanvändare njutit av dem och alla dess appar.

Företagsmässigt däremot har jag endast använt dessa till att kolla mail/kalender på, vilket jag egentligen kan göra även på en 5 år gammal ericson.

Alla våra applikationer i företaget baserar sig på Windowsapplikationer byggda mot vårt ERP-system som rullar på AS400.

Detta med "bring-your-own-device" är bara b*ll..om man inte kör citrix/RDS.

Jag tror våra utvecklare som kör visual studio och använder NET kommer att kunna generera avsevärt mer på de nya Win8 plattorna än iphone/ipad/galaxy.

Däremot gillar jag systemappen, blocket m.fl som privatperson och tar vilket platta som helst som fungerar.

pyrx

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 11:07

Jag håller inte riktigt med alla de som säger att paddorna bara är till för konsumtion. Jag använder min padda både till snabb bildredigering/publicering och för att hantera webbplatser. Den är utmärkt till att anteckna på vid möten och till att hålla rätt på tider etc. Ska jag författa längre texter kopplar jag till ett blåtands-tangentbord. Men jag håller med om att den är för seg för att göra större bildredigeringar/layoutarbeten på, fast frågan är hur många generationer vi behöver vänta innan det också är löst, med snabbare processorer och bättre skrivna program.

Precis som när det gäller "vanliga" datorer beror användningsområdena på vilken mjukvara/appar som stoppas i den.

rogerik

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 11:42

"Ska jag författa längre texter kopplar jag till ett blåtands-tangentbord. "

men då använder du ju den som en "vanlig" dator och inte längre en padda.. :)

Brouter

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 12:56

Och som du skrev i ditt första inlägg, "Datorer är för skapande."

Så att man använder en iPad som en vanlig dator borde ju vara ett bevis på att man kan skapa på en iPad :-)

Sedan handlar ju artikeln delvis om att pekplattor kommer ta över rollen som "dator", och just att man kan använda den som både pekplatta i soffan och på skrivbordet som dator är dess starka sida.

Idag kanske man t.ex inte sätter sig och spelar in sitt nästa album på en iPad (även om det kanske skulle gå), men den fungerar ypperligt som t.ex remote till Logic och andra proffsprogram. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R5Vcgf3-jvs

Freewill

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 18:02

Att spela in ett album på en iPad är förbaskat mycket lättare än att göra det på en kassettporta, som Bruce, the Boss gjorde för en herrans massa år sen.

Ipaden innehåller mycket mer avancerad teknik än vilken inspelningsstudio somhelst för 15 år sen.

Kruxet är att skärmen inte räcker till för en nermix av 96 kanaler ...

Berger Brosa

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 18:11

Men då får man väl göra som man gör med en pc eller Mac Pro/MacBook X: koppla den till en större skärm.

Fast seriöst: man använder undermixrar. Finns väl ingen som ens försöker ha koll på 96 spår samtidigt. Eller behöver 96 spår för sina 6 instrument heller för den delen.

rogerik

visst går det att jobba med iPad

2012-06-19 19:04

He-he ...

Självklart är iPaden och musikapparna begränsade och ingen vettig människa skulle producera Madonnas senaste album på en platta på bussen.

Fast det hade varit ett rätt coolt projekt och inte många hade hört skillnad i dagens komprimerade värld och uppspelning i mobiltelefonhögtalare ...

Berger Brosa

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 13:02

Vad är det som är så bra med en platta? vi har inget fysiskt tangentbord så det är helt omöjligt att kunna få samma snabba och bekväma upplevelse som med ett fysiskt tangentbord, visst det går att koppla till ett och ställa paddan i nån slags hållare som en skärm.

Bitterapan

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 14:15

Det är väl så enkelt att de flesta behöver väldigt sällan ett tangentbord och varför då ha ett permanent inkopplat. Behöver man det så använder man ett trådlöst.

Istället får man en smidigare pryl för 90% av tiden.

Thomas Lövskog

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 14:29

Den är bra att ha vid sängen så man kan spela soduko innan man somnar har jag märkt.

flemens

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 16:34

Försök att ta med dig en PC på bussen och koppla upp för att läsa ett dokument med. Hela vitsen med en platta är att den är portabel och till för att konsumera medier av olika slag. Allting annat är den sämre på än en dator..

Fredrik999

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 17:04

Exakt, den är bra när man behöver läsa mycket medan man inte har tillgång till ett bord. Så slå ut PC-marknaden känns lite långsökt.

i3o6

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 18:09

Göra musik är den bättre på - försök spela gitarr på en PC med hjälp av musen. Fast OK, då är en riktig gitarr bättre. Och en flygel. Och ett par synthar, stråkar, en bas och ett trumsett.
Fast busschauffören lackar alltid till när jag släpar med att detta. Speciellt flygeln.
:-)

Berger Brosa

Förstår inte detta med plattor

2012-06-19 19:51

Det är inget "bra" med dom.
Apple började med dom och fick med alla hipsterjournalister i en sällan skådad religiös hype som givetvis varje trogen maciban nappade på.

Jag har bytt nick

Den kommer inte dö

2012-06-19 13:51

Storhetstiden kanske är förbi men den kommer inte dö i alla fall.

En padda kan inte ersätta Pc på jobbet om något vill bli snabbt skrivet o gjort är datorn o tangentbordet så mycket snabbare. Prova o skriv 20 ord minuten på en platta då vet du sen hur svårt det är.

raxx

Den kommer inte dö

2012-06-19 14:20

"Prova o skriv 20 ord minuten på en platta då vet du sen hur svårt det är."

Och använder du ett trådlöst tangentbord istället. Problem solved.

Freewill

Den kommer inte dö

2012-06-19 14:36

Trådlösa tangentbord för 10" plattor är oftast för små för att kunna skriva på ;-)

True story

Den kommer inte dö

2012-06-19 15:06

Storleken på plattan har väl inget med storleken på tangentbordet att göra, du kan väl koppla in ett fullsize tangentbord om du vill. Så länge det är bt så skall det väl funka (på paddan iaf).

Beeblebox

Den kommer inte dö

2012-06-19 22:18

Kör hellre med usb men tänkte mer på de tangentbord som oftast säljes som tillbehör till plattorna för de är små. Ett fullskaligt tangentbord fungerar utmärkt men då kan man ju lika gärna sätta sig vid en desktopenhet i en bekväm stol ;-)

True story

Den kommer inte dö

2012-06-19 18:18

20 ord i minuten är ju omöjligt även på en PC :-).

Mer seriöst: det är en vanesak. Problemet uppstår för dom som lärt sig skriva med många fingrar. Man måste lära sig att skriva snabbt med ett eller två fingrar. För oss som är vana vid detta går det oftast snabbare på plattskärmen än på ett fysiskt tangentbord.

Detta pga två saker: ingen slaglängd på tangenterna och att man slipper vända upp huvudet och titta på bildskärmen att man skrivit rätt.

Berger Brosa

Den kommer inte dö

2012-06-19 19:58

Navigerar man inte i texten med hjälp av fingret? Dvs hålla inne fingret i närheten av texten och vänta på förstoringsglas där man sedan får möjlighet att se "markeraren" som man då kan placera rätt?

Eller är det bara iPhone?

Jag har bytt nick

Den kommer inte dö som ungmö

2012-06-19 20:11

Japp som standard. Men många appar till iPad har ett "utökat" tangentbord med pilnavigering.

För mig (alltså min högst personliga åsikt) så är förstoringsglasnavigationen inte något mer märkvärdigt än när jag förut, i mina pappersanteckningar, tvangs att peka ett par rader upp för att skjuta in text (hur fan nu jag lyckades med det :-)).

Berger Brosa

Den kommer inte dö

2012-06-19 23:08

"20 ord i minuten är ju omöjligt även på en PC"?

"man slipper vända upp huvudet och titta på bildskärmen att man skrivit rätt"??

Vad tusan skriver du på när du inte använder en platta? Stansar hålkort för att få fram text? :)

Coins

Den kommer inte dö

2012-06-19 23:33

Pneumatisk, datastyrd fräs som hugger in runor på stora stenblock :-).

Berger Brosa

Den kommer inte dö

2012-06-20 06:46

Jag förstår, tänkte också köpa en sån men fick inte för frugan eftersom den skulle väcka barnen..

Coins

Med Elgigante som käll

2012-06-19 16:59

Seriöst.
Har någon någonsin innan köpt en PC på elgiganten.

Vilken skämtartikel.

Om det hade kommit från Dustin då kanske ja hade lyssnat.

Men de här liknar aftonbladet "Vi gör allt för dra till oss uppmärksamhet för våra journalister suger"

lang999

Med Elgigante som käll

2012-06-19 23:43

Naturligtvis har jag köpt en PC till hemmet av Elgiganten, de var ju billigast (vid inköpstillfället) på just den modellen jag valde. -Varför slänga pengar i sjön när man inte måste?

grolim

Fel igen

2012-06-19 19:39

Inte hos mig eller mitt företag. Här gäller UNIX. Även i mobilen.

*???*??

Intressant

2012-06-20 05:55

Jag har svurit på att aldrig köpa någon mac eller apple produkt igen.. Inte heller vill jag ha någon padda

toxic76

Comments powered by Disqus
Idag
14°
Idag (lokal tid)
13°

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad - Med IT24s dagliga nyhetsbrev får du helhetsbilden.

till partnererbjudanden.

IDG Mentor

Få en egen mentor!

Mest läst just nu

Senaste nytt kanalen

Senaste nytt från CS

Utvalda företag

Utvalda jobb