Skrythylla. Det har blivit många priser och utmärkelser för Minecraft och Mojang det senaste året. På kontoret har man därför skapat en egen Wall of fame där utmärkelserna trängs.
Skrythylla. Det har blivit många priser och utmärkelser för Minecraft och Mojang det senaste året. På kontoret har man därför skapat en egen Wall of fame där utmärkelserna trängs.

Minecrafts segertåg fortsätter. Datorversionen av spelet säljer på i nästan samma takt som tidigare, men dessutom säljs ungefär 17 000 Minecraftspel till Xbox 360 dagligen, samt mängder av både Iphone- och Androidvarianter av spelet.

Intäkterna strömmar in i till det numera 22 man starka företaget i en till synes evig och strid ström.

– Minecraft är en typ av spel som håller länge och som vi tror kommer ha fortsatt lockelse på spelare runt om i världen under lång tid. På det sättet är spelet ingen tillfällig fluga. Vi fortsätter att utveckla spelet och tjänster och produkter runt det, så jag tror att utvecklingen kommer att fortsätta länge än, säger Mojangs vd Carl Manneh.

Mojangs första bokslut omfattade ett år och tre månader. Intäkterna på ungefär 550 miljoner kronor var väldigt imponerande, liksom vinsten på ungefär 60 miljoner. Redan nu är det dock klart att den siffran kommer att överträffas med råge, och företaget har även bättre marginaler än i fjol.

Mojang har ett licensavtal med Minecrafts skapare Markus Perssons egna bolag Notch development, och dit gick lejonparten av första verksamhetsårets omsättning, eller mer exakt 425 miljoner.

Det avtalet gäller fortfarande för pc-versionen av spelet, men för versionerna till Xbox 360 och mobiler gäller andra avtal som är förmånligare för Mojang eftersom det är Mojang och inte Persson personligen som utvecklar Minecraft numera.

Inte för att Markus Persson, eller Notch som han kallas, går lottlös – han är en av Mojangs största ägare också.

– Eftersom Mojang behåller en större del av intäkterna från de nya versionerna av Minecraft ökar vår omsättning markant i år. Vinsten kommer att mångdubblas. Även Markus bolag kommer att tjäna mer pengar, även om det kanske inte blir samma realtiva ökning som för Mojang, säger Carl Manneh.

Mojang har också passat på att flytta från den konverterade lägenheten man startade verksamheten i på Åsögatan på Söder till Tobaksfabriken vid Södra station.

Plötsligt har de anställda mer än en toalett att dela på samt ett fungerande inomhusklimat. Lokalerna är stora och inredda som brittisk herrklubb med rutig heltäckningsmatta, kök och bar i mitten, samt biljarbord, flipperspel och ett spelrum stort som en mindre biograf.

Här fortsätter man att utveckla Minecraft. Spelarna köper bara spelet en gång, men får hela tiden nya uppdateringar och förbättringar. Det kommer alltså aldrig ett Minecraft 2, bara nya versioner av spelet för nya plattformar som också de ständigt fortsätter att utvecklas och förbättras.

Men nya spel är på gång, framför allt kortrollspelet Scrolls som släpps i en betaversion för försäljning tidigt i höst.

Markus Persson själv arbetar inte längre med Minecraft utan ett nytt spel kallat 0x10c (vilket uttalas ten to the c), men det är än så länge i sin linda. Persson, som mestadels uttalar sig via Twitter numera, säger att han ska jobbar själv med projektet tills dess det är ett spel. Då ska man anställa folk för att jobba med det. Men, twittrar Persson, "det kommer att ta lååång tid".

Dessutom agerar Mojang förlag åt indiespelet Cobalt, som även det säljs på nätet redan i nu i sitt betastadium.

Alla dessa projekt kommer att generera vinst, det är Carl Manneh övertygad om. Men varken han eller någon annan på Mojang inbillar sig annat än att Minecraft är och förblir bolagets stora vinstmaskin och viktigaste spel.

För att fira framgångarna tillsammans med sina fans har Mojang bestämt sig för att hyra hela Eurodisney i Paris en dag i november. Där ska man genomföra den egna spelmässan Minecon, en uppföljare till förra årets Minecon som hölls i Las Vegas.