CS branschredaktör Mattias Malmqvist om Microsofts nya strategi
CS branschredaktör Mattias Malmqvist om Microsofts nya strategi
Microsoft står inför en höst med en rad avgörande produktsläpp. Samtidigt blir bolagets lanseringar allt mer välregisserade och toppstyrda från USA. Kanske är det också en förklaring till de många chefsavhoppen i Sverige.

När Iphone 5 lanserades förra veckan hade Apple som vanligt varit knäpptysta om produkten fram tills det var dags att släppa fram den på scenen. Man visste inte ens om telefonen verkligen skulle gå under namnet Iphone 5 – och till och med det blev en stor snackis. Som vanligt var lanseringen också en pr-mässig succé, tidningarna skrev sida upp och sida ner, både före, under och efter själva lanseringseventet.

I höst kommer Microsoft med ett antal viktiga lanseringar. Och allt talar för att Microsoft går i samma riktning som Apple – mer styrning från de amerikanska huvudkontoren, mer välregisserade event och mer hysch-hysch inför dem. Regissören av den här strategin sägs vara Microsofts nya stjärna, Windowschefen Steven Sinofsky – en 46-årig påläggskalv från Florida som väntas ta över när koncernchefen Steve Ballmer i framtiden tackar för sig. Sinofsky har på sin blogg propagerat för en mer återhållsam hållning i företagets kommunikation.

Det finns naturligtvis flera förklaringar till att det är många chefer som lämnar Microsoft i Sverige just nu. Men det är inte särskilt långsökt att dra slutsatsen att ett mer Seattle-styrt Microsoft innebär att de regionala och lokala chefernas betydelse minskar – särskilt i tider av stora lanseringar – och att detta i förlängningen leder till avhopp.