Lars Reinius har ett förflutet i it-branschen bland annat som chef på Samsung och HP. Han driver nu b2b-reklambyrån Haystack.
Lars Reinius har ett förflutet i it-branschen bland annat som chef på Samsung och HP. Han driver nu b2b-reklambyrån Haystack.
Responsiv design är hett. Det innebär kort och gott att sajter anpassas till den skärm innehållet visas på. På en stor skärm visas innehållet i flera spalter med bredare bilder. På en mobilskärm visas bara en spalt och med mindre bilder. Alternativet till responsiv design är att bygga en separat webbplats för mobiler*.

I takt med att plattor och smarta mobiler tagit över en stor del av surfandet har responsiv design seglat upp som ett självklart tema på åtskilliga events de senaste åren. På de kundsajter vi jobbar med (b2b) är det nu runt femton procent mobilbesök, vilket är en tredubbling på ett år. Men på sajter som är konsumentinriktade driver mobilerna på stenhårt. På Aftonbladets mobilsajt har man extrem tillväxt och passerade nyligen en miljon besök om dagen. Det är sju gånger fler än förra året.

Massor av undersökningar visar att företag har mycket att vinna på att anpassa sina hemsidor för läsning på mobiler eller plattor, oavsett om man väljer en separat mobil sajt eller en lösning med responsiv design. Men händer det något? Nej, tyvärr. Alldeles för få har gjort något, faktiskt inte ens stora konsumentsajter som SF.se eller it-branschens giganter som Dustin eller Atea. Jag tror alla väntar på en spark i baken från dig som levererar sajter.

Här kommer en undersökning som du kan använda att sparka med: Organisationen för online marketing, IAB, har kollat 100 av de större webb-shopparna i England. De som hade anpassat sin sajt för mobil läsning hade 67 procent längre besök. De som gick in på sajter via mobil tittade på 58 procent fler sidor. Och totalt hade mobilanpassade sajter 490 procent fler besökare.

Så ett gott råd till alla sajtägare är att anpassa er snarast. Och till kanalens webb-byråer är rådet att sälja in responsiv design till era kunder. Alla behöver vi en spark i baken. Nu!

* SVT.se är ett bra exempel på responsiv design. Testa att förminska fönstret och se vad som händer. Ett exempel på en separat sajt för mobiler är mobil.aftonbladet.se.


Lars Reinius har ett förflutet i it-branschen bland annat som chef på Samsung och HP. Han driver nu b2b-reklambyrån Haystack.