Knowits lösning och den nya webbplatsen gör det möjligt för kunderna att se vilket apotek som har ett visst läkemedel i lager, om det finns utbytbara alternativ, var närmaste apotek ligger och vilka öppettider de har.

– Att snabbt kunna få reda på var min medicin eller vara finns är viktigt för våra kunder. Vi kan erbjuda lagerstatus i mobilen som uppdateras varje timme, vilket gör att kunden oberoende var den är, kan hitta närmaste apotek där varan finns, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket.

Knowit, som fått uppdrag av Apoteket, har byggt systemet och den mobilsajten från förstudie till färdig leverans, och bemannat roller som systemutvecklare, projektledare, designer, interaktionsdesigner, informationsarkitekt och lösningsarkitekt.

Företaget har också drivit projektet enligt den agila utvecklingsmetodiken scrum samtidigt som lösningen också är implementerad med de senaste Microsoft-teknologierna.

– Apoteket har var väldigt entusiastiska över att kunna nyttja ny teknik och nya kanaler för att förstärka servicen till sina kunder. Deras vision om att det ska vara enkelt för kunderan att få sin medicin gör att det ställts höga krav på mobillösningens arkitektur och användbarhet, säger Nils Sjölin, projektledare på Knowit.