IT24 har tidigare skrivit om att Wimp är en bra bit efter Spotify vad gäller antalet betalande användare i Sverige. Nyligen valde dock Wimp att satsa på en gratisversion i Danmark. Nu är det dags för Sverige att få ta del av gratisversionen.

Wimp beskriver det som en ”reklamfri musiktjänst med förbättrad användarupplevelse i centrum”, vilket innebär att tyngdpunkten ligger på musikrekommendationer och funktioner som gör det lättare att upptäcka musik bland de 18 miljoner låtarna.

– Musikstreaming handlar inte längre om att bara erbjuda tillgång till miljontals låtar på din dator och mobil. Det handlar allt mer om att leverera inspiration och upplevelser som tar folk närmare musiken och artisterna och gör det lätt att upptäcka ny musik inom alla genrer. Wimp ska vara bäst på detta och vi ser verkligen fram emot att låta ännu fler svenskar prova på vår tjänst nu, säger Fredrik Nyström, vd för Wimp i Sverige.

Som ett annat sätt att guida lyssnarna har Wimp anställt Karin Moberg från dj-kollektiven Crosshill och Fucking & Punching, till rollen som redaktionschef för Wimp Sverige.

– Det ska vara enkelt och roligt, och hos oss får användarna mina dagliga tips och massvis med hjälp från andra musikexperter och artister. I Wimp kopplar vi även ihop streaming och live med våra Live Sessions där bokningen inför nästa år redan är igång, säger hon.

Den nya tjänsten påminner om Spotifys, det vill säga den är gratis på datorn, medan den kostar 99 kronor i månaden om man vill ha tillgång till den i mobilen. Till skillnad från Spotify är det dock en reklamfri gratisversion. Istället har man valt att ha begränsingar i speltiden, samt korta avbrott med information från Wimp. Begränsningarna är dock inte fasta utan kommer bland annat att bero på hur många som uppgraderar till att betala för tjänsten.