Erik Lundström har siktet inställt på serieproduktion av Pennys nya smarta glasögon senare i år. Foto: Stefan Söderlund.
Erik Lundström har siktet inställt på serieproduktion av Pennys nya smarta glasögon senare i år. Foto: Stefan Söderlund.
Erik Lundström fick idén till de interaktiva glasögonen redan 1996 efter att han på sjukhuset träffat en tjej som hade brutit nacken och inte kunde röra sig.

– Jag såg vilka drömmar hon hade trots sina skador, och då började jag fundera över den här typen av lösningar, säger han.

Hans tankar resulterade i bolaget Penny, som jobbat med utveckling av interaktiva glasögon sedan 2005.

Området har blivit stekhett sedan Google aviserade att de ger sig in på marknaden.

Erik Lundström välkomnar jätten.

–Tidigare har man setts som en halvgalning när man pratat om de här produkterna, det var bara till exempel Försvaret och försvarsindustrin som var intresserade, när ett företag som Google ger sig in på marknaden öppnar det naturligtvis helt andra marknader.

Erik Lundström säger att han redan för fyra år sedan var i kontakt med såväl Google som Microsoft om de smarta glasögonen, men att de då inte visat något speciellt intresse.

– De har sagt ”det är ju en spännande teknik, men ...”

Erik Lundström anser inte att Google och Penny Interactive konkurrerar om samma kunder:

– De riktar in sig på lågkostnadsprodukter till konsument. Vår modell är avancerad och riktar sig till företag. Men vi har också ett stort försprång gentemot dem, vad man kan se av deras modell så befinner de sig någonstans där vi var 2008 med vår första prototyp.

Men det är ett av de största it-bolagen som går in på den här marknaden – med alla sina resurser. Nog måste det stressa er?

– Stressa vet jag inte, men det är klart att det gäller att trampa på hårdare. De jagar nya marknader och man märker att det här har blivit ett prestigeprojekt för dem. Våra produkter ligger runt 30 000 kronor – ingen cool gadget till mobilen, direkt.

Penny har varit mycket uppmärksammat. 2009 toppade bolaget Red Herrings prestigefyllda lista över Europas mest lovande företag. 2011 valdes produkten ut som en av landets hetaste innovationer av Svenska Institutet.

Med de interaktiva glasögonen blandas grafiken på skärmen med verkligheten. Bilden upplevs som en 70 tums skärm framför användaren. Användaren navigerar med huvudrörelser och klickar genom att bita ihop käken.

Bolaget är i färd med att utveckla en ny modell av det system som presenterades 2009 – som gick under namnet Penny Interactive Glasses. Den nya modellen heter C Wear Interactive Glasses BM20. Med denna kan användaren ansluta glasögonen till mobiler, surfplattor eller pc via hdmi.

Erik Lundström hoppas komma i gång med serietillverkningen av den nya produkten i höst.

– Vi behövde göra en mer verklighetanpassad produkt, en tuffare design, som tål mer och som klarar fukt, kyla och andra förhållanden.

Under sommaren och hösten genomförde Penny en nyemission och fick in mer kapital i bolaget. Under den tiden bytte Erik Lundström också ut sig själv som vd på bolaget, då Peter Ovrin kom in.


Peter Ovrin är ny vd på Penny. Foto: Stefan Söderlund

Numera har Erik Lundström en mer fri roll, som teknisk chef eller visionär. Peter Ovrin säger:

– Jag har följt bolaget under en längre period. Produkten har framtiden för sig. Tidigare har den varit lite svårgreppbar. Min viktigaste uppgift blir naturligtvis att få ut produkterna på marknaden och till användarna.