Elgiganten presenterar idag siffror över försäljningen i december. Och de gör det med mungiporna uppåt. Det framkommer nämligen att försäljningen under december 2012 var 16 procent bättra, jämfört med föregående år.

IT24 har tidigare skrivit om att Elgiganten gjorde ett starkt andra halvår. Det faktumet medförde också att kedjans förväntningar på julhandeln skruvades upp något.

– Prognoserna inför årets julhandeln var väldigt försiktiga, men vår positiva utveckling under året gjorde att vi vågade ta in mer produkter och erbjuda kunderna en bättre tillgång på våra produkter än någonsin tidigare. Det är vi väldigt glada för idag, säger vd Niclas Eriksson.

Just god tillgång på produkter, men även en satsning på enkelhet för kunden i varuhusen, anges som två viktiga förklaringar till framgången.

Den mest efterfrågade produkten var, inte helt oväntat, surfplattan. Därefter följer bärbart ljud, som dockningsstationer, och tv-apparater.

– Det är bara att konstatera att 2012 var året då surfplattan blev folklig. Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar treåringen lika mycket som 83-åringen och det har gjort att vi nu säljer fler surfplattor än datorer, konstaterar Niclas Eriksson.

När det gäller tv-försäljningen så har den, enligt Elgiganten, varit extra god under mellandagsrean. Den rådande trenden uppges vara att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar tv-apparater över 50 tum med mer avancerad funktionalitet än tidigare.

– Innehållstjänster som Netflix och HBO har gjort nyttan med smart-tv mer tydlig för kunderna. En ökad efterfrågan på tillbehör som exempelvis trådlösa tangentbord stärker den uppfattningen, säger Niclas Eriksson.

Mellandagarna var också glädjande för Elgigantens e-handelsdel. Under readagarna har webbförsäljningen ökat med 60 procent. Niclas Eriksson passar även på att lyfta fram det Elgiganten kallar Collect@store, det vill säga att kunden kan boka sin produkt via Elgigantens nätbutik för att sedan hämta den i valfritt varuhus samma dag. Att kedjan har valt att lägga mycket krut där i år märks eftersom den delen ökade med 128 procent mot föregående år.

– Collect@store sammanfattar på ett bra sätt styrkan i vår multichannel-strategi. Här kan kunden kan boka sin produkt via vår nätbutik eller kundtjänst för att sedan åka till ett av våra varuhus för att hämta den samma dag. Har man ytterligare frågor eller behöver hjälp med något kan man välja att kontakta oss i varuhuset, via internet eller telefon eller varför inte via Facebook, säger han.