RIM överväger både att starta nya strategiska allianser med andra företag och att satsa på en affärsmodell som bygger på exempelvis partnerskap och utlicensiering av företagets teknik. Därmed skulle RIM, som länge har arbetat med en relativt sluten affärsmodell, med paketering av hårdvara, mjukvara och tjänster, satsa på ökad öppenhet.

Det nya sättet att göra affärer kan komma att införas i samband med att RIM lanserar sin kommande smarttelefon Blackberry 10. Det säger RIMs tyskfödde vd Thorsten Heins i en intervju med tidningen Die Welt som publicerades under måndagen.

Enligt Heins arbetar RIMs ledning med en strategisk genomlysning av hela företaget, som kan leda fram till exempelvis en utförsäljning av företagets hårdvarutillverkning eller att RIM börjar sälja licenser till andra företag som ger rätt att utnyttja företagets teknik

– Det viktiga nu är att vi framgångsrikt introducerar Blackberry 10. Sedan får vi se, säger Thorsten Heins till Die Welt.

RIM har samtidigt stora förhoppningar att den kommande Blackberry 10 med tryckskärm och olika tangentbordsfunktioner, ska vinna tillbaka andelar från konkurrenter som Apples Iphone och smarttelefoner med Googles mobiloperativsystem Android, skriver Reuters.