Det var i onsdags som årets Web Service Awards-gala hölls i Stockholm. Inför årets prisutdelning har mer än 200 000 webpplatsbesökare varit med och tyckt till inom områden som användarvänlighet, information, design och kontakt. Bäst inom kategorin e-handel var, enligt användarna, Netonnet.

”Webbplatsen är enkel att ta till sig. Det är lätt att hitta produkter i olika kategorier, se leveranstider och lätt att fullfölja ett köp. Besökarna är mycket nöjda med hela sin vistelse på webbplatsen. Kunderna gillar netonnet.se”, lyder motiveringen.

– Att vi vann Web Service Awards är ett kvitto på att vi har det besökarna anser är viktigt, vilket självklart betyder mycket för oss, säger marknadschefen Jonas Järrenfors och konstaterar att Netonnet har gjort rätt i många av sina satsningar.

– För att mäta om målgruppen är nöjda med innehåll och funktion genomför vi bland annat löpande varumärkestracking, nöjd kund-mätningar, A/B-tester och personliga intervjuer. De två senare för att hela tiden kunna utveckla och förbättra innehåll, teknik och utseende på webben. Vi har utvecklat en egen plattform för större flexibilitet och under 2012 lanserade vi en ny mobilsajt och appar för IOS och Android.

Utöver Netonnet vann följande kvartett i övriga kategorier:

Information & Service: Pågen
Samhällskommunikation: Försvarsmakten
Mobil/app: Länsförsäkringar
Intranät: SBU Intranät