Så här ser Minecrafts presentkort ut som man kan köpa i kedjor som Walmart, Target och Best buy i USA. Under julhelgen stod presentkorten för en stor del av Minecraftförsäljningen.
Så här ser Minecrafts presentkort ut som man kan köpa i kedjor som Walmart, Target och Best buy i USA. Under julhelgen stod presentkorten för en stor del av Minecraftförsäljningen.
2012 var, som IT24 var först i världen med att rapportera, ett makalöst år för Minecraftskaparna Mojang. En omsättning på 1,5 miljarder kronor med en vinst på 580 miljoner väckte uppmärksamhet långt utanför Sveriges gränser.

Kollar man försäljningssiffrorna för alla spel var Minecraft faktiskt världens näst mest sålda under 2012. Totalt såldes det 15 miljoner Minecraftspel på pc, Xbox 360 och Ios. Bara Call of duty: Black ops 2 var bättre, medan exempelvis Fifa 13, Halo 4 och Pokémon sålde betydligt mindre, allt enligt normalt välinformerade Vgchartz.com.

Frågan är om framgångarna går att upprepa, eller om Minecraft nu har nått sin försäljningstopp och kommer att stagnera.

– Det finns ju skäl att tro att tillväxten på våra stora marknader som USA och England kan avta. Vi såg tendenser på det för framför allt för pc-versionen under andra halvåret 2012, då sjönk försäljningen en del, säger vd Carl Manneh.

Men så kom julhelgen, då Minecraft totalt såldes i över 450 exemplar på bara en dag.

– Under veckorna runt jul låg försäljningen av enbart pc-versionen på mellan 20 000 och 30 000 om dagen. Vi hade svårt att tro på siffrorna. Det var en sådan grym återhämtning från månaderna innan, säger Manneh.

Under första halvåret sålde spelet ungefär 9 000 exemplar på pc om dagen, under hösten föll det ner till 7 000. Men efter jul- och nyårshelgerna förändrades så klart statistiken helt. Med totalt 4,2 miljoner sålda pc-spel under 2012 landade snittet per dag på hela 11 000.


Vd Carl Manneh ser framemot det nya året.

En av orsakerna är Mojangs nya satsning på presentkort, eller prepaid cards som termen lyder. Lagom till jul kunde man köpa dessa presentkort i amerikanska butikskedjor som Best buy, Target, Walmart och Game stop. Där finns de tillsammans med presentkort på Appstore, World of warcraft och andra onlinebutiker, -spel och -tjänster. Som vanligt med Minecraft har det redan blivit en succé.

Det visar sig nämligen att just presentkorten var en orsak till försäljningsboomen runt jul.

– På juldagen, alltså amerikanernas julafton, stod presentkorten för mer än hälften av alla sålda pc-spel. Det är ett enormt genomslag med tanke på att vi just hade kommit igång med det, den första butikskedjan fick korten i slutet av oktober, de flesta kom igång precis innan jul. Det visar vilken potential det finns i det här, säger Patrick Geuder som är affärsutvecklare på Mojang.

– Med presentkorten når vi barn och ungdomar som inte har något kontokort att betala med på nätet. Man kan ju som bekant inte betala online med riktiga pengar, så även om man har veckopeng har man inte kunnat omsätta det i ett Minecraftspel. Om barnens föräldrar heller inte velat handla på nätet med sina kontokort så har det helt enkelt inte gått att köpa Minecraft förrän nu.

Carl Manneh ser bara fördelar.
– Presentkorten kannibaliserar inte på våra övriga försäljning, vi når istället spelare med andra konsumtionsmönster, säger han.

Inte nog med det, presentkort kan också bli nyckeln till att nå helt nya marknader. Exempelvis tillhör Brasilien och Polen de länder där folk spelar Minecraft allra mest, men där i princip alla spelar gratisversionen av det - vilket är en version av det från tidigt 2010 och alltså långt från dagens fullprisversion. Varför så få köper spelet där? Det går helt enkelt inte.

– Nej, vår betalningslösning fungerar inte Brasilien och Polen. Det finns faktiskt massor av länder där den inte fungerar. Presentkorten är en väg att nå de här marknaderna. Med ett prepaid card spelar det ju ingen roll vilken betalningslösning vi har på sajten, allt man gör är ju att knappa in en kod. Vår presentkortspartner Incomm finns dessutom hela världen, så vi räknar med att expandera tillsammans med dem, säger Patrick Geuder.

Listan över länder där intresset för Minecraft är stort, men de betalande få, är lång. Och vi snackar inga små spelnationer heller, för här finns länder som Sydkorea, Japan och hela Östeuropa.
Vilket även leder in på en annan fråga om hemsidan: Ska den fortsätta att vara så grovhuggen och föga förtroendeingivande - och enbart finnas på engelska?

– Vi håller på att titta på det, men det korta svaret är nej, vi ska översätta den till fler språk. Och vi ska göra den lite snyggare, men den kommer fortfarande vara lite pixlig och enkel, något riktigt flashigt och corporate är inte Mojangs stil, säger Geuder.

Ytterligare ett exempel på vad språket betyder kan hämtas från Japan, där kunskaperna i engelska ofta är bristande. Där fungerar visserligen betalningslösningen, men eftersom allt är på engelska är det många som inte förstår instruktionerna. Därför finns det särskilda wikis på nätet som steg för steg förklarar hur man betalar och översätter vad som står. Trots denna höga tröskel har Minecraft lika många betalande spelare i Japan som i Sverige, alltså ungefär 250 000. Det fascinerande är att konverteringsgraden, alltså de som laddar hem gratisversionen för att sedan köpa fullprisversionen, är nästan 50 procent - en extremt hög siffra till och med i Minecraftvärlden.

Med en hemsida på japanska skulle Mojang plötsligt nå en mycket spelintresserad marknad på 126 miljoner människor.

Som om det inte skulle räcka för att räkna hem 2013 kommer Mojang dessutom lansera sin prenumerationstjänst Minecraft online, släppa nya spelet Scrolls samt Markus Perssons egen uppföljare till Minecraft, 0x10c.

Som Carl Manneh säger:
– 2013 ser väldigt intressant och lovande ut.