För ett år sedan sålde holländska elektronikjätten Philips sin tv-verksamhet till TP Vision. Nu fortsätter bolaget den inslagna vägen genom att också släppa iväg ljuddelen till japanska Funai för motsvarande 1,3 miljarder kronor.

Eftersom varumärket Philips lever kvar kommer konsumenterna knappast att märka försäljningen. Åtminstone inte de första åren och under den tid som köparen har rätt att använda varumärket, tror Max Hellström, Philips pr-ansvarige i Sverige.

Det som Philips säljer är den del i Consumer Lifestyle som heter Liftestyle Entertainment, som bland annat består av docking, hörlurar och hemmabio.

När Philips nu gjort sig av med bild och ljud-verksamheten kommer bolaget fortsättningsvis att verka inom de tre sektorerna Consumer Lifestyle, dit det nu utsålda området Lifestyle Entertainment hörde, liksom Lighting och Healthcare.

Att det blir just Funai, som bland annat tillverkar egna tv-apparater, som får och vill köpa Philips sägs hänga samman med att bolaget har mer pengar än teknisk kompetens och att det är det som man nu skaffar sig genom köpet av Philips Consumer Lifestyle.

Max Hellström, pr-ansvarig på Philips Consumer Lifestyle, tror inte att konsumenterna kommer att märka någon förändring, i alla fall inte de närmaste fem åren så länge som produkterna fortfarande säljs under Philips varumärke.

– Nej, produkterna säljs i butik under samma varumärke som tidigare, men att tillverkning och utveckling av produkterna flyttats till Funai, säger Max Hellström.

Med försäljningen vill Philips satsa mer på området hälsa och välbefinnande, där man verkar inom med sina tre områden Consumer Lifestyle, Lighting och Healthcare.

De fyra delar som blir kvar av Philips i Sverige blir kaffe, allt från bryggare till helautomatiska espressobryggare. Där ingår köksmaskiner som brödrostar, stavmixer, dammsugare och strykjärn.

Ett annat område blir rakapparater och det fjärde och sista området som kommer att bära upp Philips varumärke är tandborstar.