Som IT24 skriver i dag går Telenor ut med ett varsel under måndagen.

Nu står det klart att det rör 35 tjänster i Karlskrona.

Tidigare uppgifter till tidningen Expressen gjorde gällande att det skulle vara fråga om ett storvarsel på flera hundra tjänster – något som presschefen Andreas Hamrin dementerade när IT24 talade med honom.

Det Telenor gör är att de lägger ut sin kundservice på två leverantörer: Sykes och Transcom.

117 Telenor-anställda omfattas av utlokaliseringen – av dessa är 35 baserade i Karlskrona, 50 i Kalmar och 32 i Umeå. Dessa erbjuds anställning hos leverantörerna.

Eftersom all kundservice-verksamhet i Karlskrona flyttas till Kalmar och Göteborg har Telenor lagt ett varsel i Karlskrona om 35 tjänster – dessa erbjuds anställning hos leverantören i Kalmar och Göteborg.

Martin Petersen, chef för produkter och it på Telenor Sverige, säger att beslutet följer av Telenors strategi om att fokusera på produkt- och tjänsteutveckling och använda sig av samarbetspartners i de fall dessa kan driva verksamhet mer effektivt.

– För att fortsätta vara konkurrenskraftiga måste vi ständigt se över hur vi kan erbjuda våra kunder så bra service och tjänster som möjligt. Genom att anlita två företag specialiserade på kundservice är vi övertygade om att vi skaffar oss förutsättningarna för att lyckas med det, säger han.