Knappt har vi vant oss vid att Battlefield 3 sålt 17 miljoner och Minecraft passerat 20 miljoner sålda spel förrän nästa svenska dundersuccé slår till. Vi snackar Candy crush saga från King.com som inte bara är mest spelat på Facebook utan även ett av världens mest spelade mobilspel.

– Vi visste att vi hade något bra på gång, men klart att vi är lite tagna på sängen av vilken enorm succé det har blivit, säger Sebastian Knutsson, en av grundarna och kreativ chef.

King är försiktiga med att ge ut siffror, men att spelet blivit en landsplåga över hela världen står klart. På Facebook har spelet över 43 miljoner spelare och 15 miljoner dagliga användare - och är just nu den mest använda applikationen överhuvudtaget, alltså inte bara det största spelet. Candy crush släpptes på Facebook för nästan exakt ett år sedan.

Mobilversionen kom i november och redan innan jul hade 10 miljoner laddat hem det. Bara i Sverige spelar idag 1,5 miljoner Candy crush - en halv miljon gör det dessutom varje dag det.
I exempelvis Hongkong spelar en miljon människor Candy crush varje dag, det är en sjundedel av befolkningen. Enligt King självt stoppar folk varandra på gatan där för att be om mer liv, eftersom man ger varandra liv genom att bli kompisar på Facebook.

Just nu drar spelet in näst mest pengar dagligen av alla appar i Appstore och det är den femte mest nedladdade appen alla kategorier just nu.

Vad det handlar om i reda pengar är inte lätt att säga, King kommunicerar inga siffror.

– Nej, tyvärr. Men vi kan säga att bolaget går väldigt bra och att vi expanderar kraftigt, säger Knutsson.

Han överdriver inte. King har 200 anställda i Stockholm, men dessutom ytterligare 200 i Malmö, London, Bukarest och Barcelona. Totalt handlar det om 400 personer.

– Vi ska anställa i snitt en till om dagen under 2013. I Stockholm skulle vi kunna växa med hundra personer till, men det är en utmaning. Konkurrensen om folk är hård här, konstaterar Knutsson.

För några år sedan räknades knappt King.com till spelbranschen ens. Det var den fula ankungen som gjorde små och inte särskilt avancerade webbspel på en egen sajt och till andra portaler. Bolaget grundades 2003 av folk med bakgrund i Spray, där Knutsson själv också var en av grundarna. Fram till premiären med ett Facebookspel 2011 var Kings historia både lite spretig och, ärligt talat, inte så intressant ur ett rent spelperspektiv. På den egna sajten King.com möttes visserligen miljontals hängivna casualspelare och spelade korta matcher i vad som kallas skill games. Där tjänade King sina pengar genom att spelarna kunde utmana varandra i matcher och slå vad om upp till 22 kronor. King tog 25 procent i provision, resten tillföll vinnaren.

Föga anade väl någon att just det skulle vara en nästan idealisk bakgrund för att lyckas när nu Facebook, IOS och Android gjort gratisspel till den största speltrenden av alla.

– Vår sajt är en perfekt testbädd för nya spelkoncept. Vi kan arbeta några månader på ett spel och sedan lägga ut det där. Tar det fart på King.com, där vi har väldigt hängivna och kräsna spelare, då vet vi att det nog kommer att funka på andra plattformar också, säger Knutsson.


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning