Den starka tillväxten för e-handeln framkommer från Postens, Svensk distanshandels och HUI:s e-barometer, som visar att näthandeln lyfte med 14 procent till 31,6 miljarder kronor under 2012.

Och julhandeln verkar ha påverkat positivt, då e-handeln under årets sista kvartal ökade med 17 procent.

Siffran för hela detaljhandeln under 2012 visar en total försäljningsökning på 2,1 procent i löpande priser. Det innebär alltså att e-handelns uppgång är väsentligt högre än de traditionella butikernas.

– Bekvämligheten betyder allt mer för kunderna. Konsumenterna vet att e-handeln levererar i tid och vågar numera att handla sina julklappar på nätet, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI till tidningen Market.

E-handeln svarar idag för sex procent av all detaljhandel, men Jonas Arnberg säger till Market att det finns mer att hämta för e-handeln.

– Kedjorna har starka varumärken och logistiken och det lyfter e-handelns omsättning. Men om företag som Ica och Ikea satsar fullt ut kommer e-handeln ganska snart att kunna nå tio procent, spår han.