Quizkampen släpptes i början av augusti 2012. En månad senare hade 100 000 laddat hem spelet, idag har 1,5 miljoner svenskar det på sina mobiltelefoner.
Quizkampen släpptes i början av augusti 2012. En månad senare hade 100 000 laddat hem spelet, idag har 1,5 miljoner svenskar det på sina mobiltelefoner.
Hösten 2011 bestämde sig två brödrapar för att göra en spelapp som skulle bli en succé. Robert Willstedt var lärare, hans bror Henrik inslagsproducent på tv. Kalle Landin jobbade som programmerare och hans bror Olle pluggade för att bli det. Men de ville göra något annat tillsammans, och appar var kul och lockande.

Det var Henrik som kläckte idén om ett frågesportspel som man spelade mot varandra, lite som ett Wordfeud fast med frågor. Det fanns inget sådant på Appstore.

Framför sig såg de några månaders utvecklingsarbete innan. Det blev nio. Och under tiden kom en hel rad frågesportspel.

– Som tur var gjorde de alla något som var fel. Det handlar om hur man slumpar fram frågorna, hur man ger spelarna lagom mycket möjlighet att välja ämnen och hur det blir en rolig tävling av det hela. Det kände vi att vi hade löst, säger Robert Willstedt.


Brödraparen bakom Quizkampen. Robert och Henrik Willstedt till vänster, Olle och Kalle Landin till höger.

Sjätte augusti förra året släpptes så till slut Quizkampen. En vecka senare låg det etta på den svenska topplistan i Appstore och vid månadens slut hade det laddats hem 100 000 gånger.

Nu, drygt ett halvår senare, är siffrorna än mer imponerande: 1,5 miljoner nedladdningar i Sverige och 100 000 i Norge, där spelet släpptes i januari.

Quizkampen är en så kallad freemium-app, det vill säga gratis att ladda hem. Den som vill kan köpa premiumversionen för 22 kronor och slipper då reklam, ser mer statistik och kan göra sin egen avatar.

12 procent av dessa har betalat för spelet. En mycket bra siffra, särskilt som 22 kronor är dyrt med Appstoremått mätt. Sedan december finns Quizkampen även för Android, där det nu också ligger högt upp på topplistan.

Feomedia, som brödraparens bolag heter, får 70 procent av försäljningspriset, Apple och Google behåller 30. Det ger intäkter på i runda slängar tre miljoner hittills.

Men med så många aktiva spelare har Quizkampen även blivit en attraktiv plats för annonser. Den som spelat det har också märkt att många av annonserna är skräddarsydda för spelet, gjorda som frågor med svarsalternativ helt enkelt.

– Intäkterna från reklamen är inte att förakta. Inte så att vi tjänar lika mycket på en ickebetalande spelare som på en som betalar, men eftersom vi når så många genom att vara en gratisapp blir det ändå bra intäkter, säger Robert.

– Men vi har försökt vara lite noggranna med vilka annonser vi släpper in. Det får inte bli för sunkigt, vi har inga kasinoannonser till exempel.

Numera jobbar alla fyra heltid - och mer därtill - i bolaget. De har anställt en person som rättar alla tusentals frågor som användarna själva bidrar med till spelet. Hittills har man tagit in konsulter för att hjälpa till med programmeringsarbetet, men inom något år räknar Robert Willstedt med att Feomedia har sju anställda.

Då ska Quizkampen också finnas i betydligt fler länder.

– Inom en mycket snar framtid släpper vi spelet i Tyskland, England och Danmark. Det är ett rätt stort arbete, vi släpper varje version med 16 000 frågor. Skulle vi använda en översättningsbyrå skulle det gå på 900 000 per översättning, men vi har löst det genom att rekrytera eget folk som gör jobbet. Fast det är fortfarande inte direkt billigt, det är en rejäl investering.

Även om all energi just nu går åt att till ta Quizkampen ut i världen, tänker inte Feomedia nöja sig med det.

– Nej, vi har fler idéer vi vill förverkliga. Om något år ska vi ha nästa app ute, vi tycker att det här är så kul att vi inte kan låta bli att göra fler.