I samband med Mobile World Congress i Barcelona förra veckan genomförde de båda distributörerna ett namnbyte, vilket innebär att Brightpoint numera heter Ingram Micro Mobility. Det innebär också att en ny nordisk distributörsjätte är född.

– De har haft 320 anställda i Norden och vi har haft 170, så nu är vi närmare 500 personer på den nordiska marknaden, säger Derrick Wood, som beskriver det pågående integrationsarbetet som väldigt lyckat.

– Våra verksamheter var ganska olika, vilket gör att det blir väldigt lite överlappning. Det innebär att det nästan inte heller har blivit några som behövt lämna på grund av dubbla positioner, så vi har kunnat fokusera på de goda sidorna av ett förvärv istället för de hemska sidorna.

Inga dubbla roller låter lite väl förenklat, och Derrick Wood bekräftar att det har blivit neddragningar, men att det inte har handlat om några större sådana.

– På ekonomisidan har ett par tjänstrer berörts, men på det stora hela har det varit väldigt lite, säger han.

På nordisk nivå har alltså det större bolaget, med 320 anställda, blivit uppköpt av det mindre, med 170 personer. Men så ser det inte ut i övriga världen, utan det beror främst på att Ingram Micro tidigare har lämnat de andra nordiska länderna. Men som IT24 har skrivit tidigare innebär förvärvet att distributörsjätten gör comeback i de andra nordiska länderna.

– I Sverige är vi betydligt större. Bightpoint har 60 anställda, och vi har 120, säger Derrick Wood, men inkluderar då inte lagerverksamheterna, som tills vidare kommer att bedrivas från två ställen.

– Brightpoint har ett lager i Borås med runt 100 personer, och vi har vårt i Rosersberg, där det jobbar 34 personer.

Så även om man har nytt namn och jobbat med integrationen under en lång tid är det i praktiken fortfarande två bolag som är verksamma på den svenska marknaden. Men på produktsidan har det inneburit utökade sortiment på båda lagren.

– Det sker en sammanslagning i branschen överlag just nu, där telefoner blir tablets och tablets blir pc. Just nu kan kunderna köpa hela sortimentet från båda våra sajter, och vi har varandras produkter på de båda lagren.

Det innebär också att det inte är klart vem som ska leda den svenska verksamheten framöver, om det blir zimbabwiern Derrick Wood eller Brightpoints danske Sverige-vd Ulrich Egeskov.

– Just nu jobbar vi väldigt nära varandra, säger Derrick Wood om den nuvarande situationen.

Vem kommer att gå vinnande ur kampen om Sverigechefsrollen?

– Jag tror inte att det finns någon förlorare i den kampen i alla fall. Vi får vänta och se.

Det är en påtagligt nöjd Derrick Wood som blickar framåt och säger att fokus framöver kommer att ligga på lönsamheten. Han påpekar också att Ingram Micro har tagit mark i kampen med ständiga rivalen Tech Data, som nyligen bytte ut sin Sverige-vd.

– De har förlorat betydande marknadsandelar i Sverige. Våra marknadsandelar ökar i alla fall, och någonstans måste de ju komma ifrån, säger han.