Ända sedan Minecraft började bli ett fenomen på allvar under 2010 är det en funktion som efterfrågats mer än någon annan i spelet - ett enkelt sätt att spela online. Genom åren har till och med frustrerade föräldrar ringt på dörren på Mojangs kontor i Stockholm och bett dem att skynda på med funktionen eftersom de har tröttnat på att agera serveradministratörer åt sina barn.

Redan idag kan man visserligen spela online, men det kräver antingen att man sätter upp sin egen server - eller köper tjänsten från någon av alla de hundratals leverantörer som tagit chansen att förse marknaden med tjänsten.

Men nu är det alltså dags för Mojang att lansera sin egen tjänst, Minecraft realms.

Redan är flera tusen dataspelare insläppta i en stängd alfaversion. Det är än så länge bara spelare från USA och Storbritannien, men fler släpps in allt eftersom.

– Målet är att lansera en betaversion som vi tar betalt för innan sommaren, antagligen i maj. Då kommer vi att släppa in alla som vill. Om det uppstår problem under betastadiet kommer vi att vara väldigt generösa med att antingen förlänga prenumerationstiden eller ge tillbaka pengarna, säger Daniel Frisk, chefsarkitekt på Mojang.

Minecraft realms för datorversionen av spelet kommer att hostas av Multiplay, en av världens största leverantörer av onlinetjänster för spel och som redan driver egna, kommersiella Minecraftservrar.
Samtidigt sker utvecklingen av Minecraft realms för den populära mobilversionen av spelet. Där är det Amazon som kommer att stå för serverkraften.


Nu släpps Minecraft realms.

– Amazon driver en massmarknadstjänst som passar bra för Minecraft mobile. Mobilversionen av Minecraft är inte lika komplex och stor som pc-versionen, därför är det mycket mindre krävande att sköta de servrarna, plus att det säkert ryms tjugo gånger fler mobila spelvärldar på en server än pc-världar, säger Daniel Frisk.

Att man valde Multiplay för datorversionen av Minecraft berodde inte enbart på priset.

– Nej, de har även en kompetens kring det här som vi inte har eller vill bygga upp. De behövs en hel del administration som de kan ta hand om på ett proffsigt sätt, säger Frisk.

Carl Manneh betonar att Minecraft realms målgrupp är familjer med barn som vill spela med sina kompisar online.

– Därför kommer vi kommer till en början bara erbjuda en väldigt enkel och säker tjänst. Spelarna avgör själv vem de bjuder in till sina spelvärldar, ingen annan kan komma in. Det gör förhoppningsvis tjänsten säker och trygg.

Priset för Minecraft realms är inte bestämt än, men Mojang siktar på mellan tio och femton dollar i månaden för datorversionen för den som vill betala för en månad i taget. Mobilversionen kommer att bli billigare.


Vd Carl Manneh har stora förväntningar på den nya tjänsten.

Pengarna blir inte rena intäkter för Mojang, de ska så klart även täcka kostnaderna för serverdriften. Hur många servrar det handlar om vet inte Mojang, men när IT24 föreslår 100 000 säger Daniel Frisk att det "nog blir betydligt fler än så." Mojang planerar också att anställa ytterligare ett par personer för att arbeta enbart med Realms och har, trots att man flyttade in i sina spatiösa lokaler så sent som i somras, redan kontaktat hyresvärden för att kunna utöka lokalytan. Med ytterligare två anställda blir man 31 personer, för ett år sedan var man 17.

Frågan är så klart hur stora intäkterna från Minecraft realms kommer att bli?

– Det är svårt att göra en prognos, vi vet bara att tjänsten är väldigt efterfrågad. Hittills har vi ju bara tagit betalt för spelet en gång av våra användare, och har i princip inte försökt sälja något annat till dem än lite Minecraftprylar. Det ska bli intressant att se hur betalningsviljan för detta är i communityt, säger Carl Manneh.

Du har tidigare sagt till IT24 att det här kan bli en större intäktskälla för Mojang än Minecraft, stämmer det än?
– Ja, det tror jag. På sikt finns alla förutsättningar för det. Vi har ungefär tio miljoner betalande datorspelare idag och snart lika många som spelar mobilversionen. Potentialen är så klart väldigt stor.

– Dessutom tror jag att vi kommer att nå helt nya spelare nu. Det finns ju en viral effekt på Minecraft realms, eftersom den som prenumererar på tjänsten kan bjuda in sina vänner till sin spelvärld. Det räcker om en har Realms, de andra kan vara i dennes värld om de blir inbjudna och äger ett eget Minecraftspel.

I framtiden finns också planer på att göra det möjligt för spelarna att skapa portaler mellan sina spelvärldar. Fortfarande ska bara vänner släppas in, men enligt Manneh öppnar det här upp för ett helt nytt slags Minecraft.

– Ja, då kan det bli som ett gigantiskt multiplayer där hur många mindre Minecraftvärldar som helst hänger ihop i en enda stor värld. Det är en dröm vi haft länge.