Spelbranschens mäktigaste person, om man undantar vd:ar: Patrick Söderlund.
Spelbranschens mäktigaste person, om man undantar vd:ar: Patrick Söderlund.
I början av 1990-talet skrev Patrick Söderlund recensioner i Super play och Nintendomagasinet. Några år senare, efter studier och landslagskarriär i volleyboll, blev han chef för nystartade studion Refraction. Vilken slogs samman med Digital illusions, nuvarande Dice.

Och på den vägen är det.

I tisdags blev det klart att Patrick Söderlund nu är spelbranschens mäktigaste person, om man undantar vd:ar.

Sedan några år tillbaka har han lämnat vd-jobbet på Dice och blivit chef för Electronic Arts alla action-, racing- och rollspel, den avdelning som kallas EA Games. Där har han haft ett tiotal studior och ungefär 2 000 personer under sig, studior som gör allt från Battlefield och Need for Speed till Dragon Age och Dead Space.

Här om veckan fick EA en ny vd. Det var tidigare chefen för EA Sports, Andrew Wilson, som tog ett kliv upp i organisationen. Och samtidigt passade på att ge sitt gamla jobb, chefsskapet för EA Sports, till Patrick Söderlund. Som nu alltså även basar för spelserier som NHL, Fifa, Madden och Tiger Woods.

Det betyder att Patrick Söderlund nu har under sig flera av spelvärldens mest kända spelserier. Han har också de två spel som förväntas dra in mest pengar för koncernen i år, Battlefield 4 och Fifa 14, som analytikerna tror ska sälja upp mot 30 miljoner exemplar tillsammans.

Hade du för lite att göra tidigare?

- Ha, ha, nej, det kan man inte påstå. Det här var inget självklart beslut för mig, jag har sagt nej till andra steg i karriären inom EA förr. Den här gången känner jag att jag har något att bidra med, att jag kan hjälpa till att utveckla sportspelen. Det är a och o för mig, att jag måste känna att jag har något att komma med, säger Patrick Söderlund.

Du ansvarar nu för både Battlefield 4 och Fifa 14, EAs två största inkomstkällor, är det nervöst?

- Det är alltid nervöst innan man släpper ett nytt spel, det hör till, konstigt vore det annars. Om jag påstod annat än att det känns lite spännande skulle jag ljuga. Games och Sports står för 85-90 procent av EAs hela omsättning, så det är klart att det finns en viss press.

Vilka är dina största utmaningar?

- Just nu att skapa en organisation runt mig för det här. Dygnet får ju inte plötsligt 48 timmar bara för att jag har dubbelt så mycket att göra, så det handlar om att skapa nya sätt att jobba och att bygga en skalbar organisation som kan hantera det.

- Jag tror det finns mycket som Sports och Games kan lära av varandra. Å ena sidan är det snarlika verksamheter, spelutveckling är ändå spelutveckling. Sports produkter är mer cykliska, mer iterativa, medan Games spel mer handlar om att hela tiden göra nya saker. Där tror jag till exempel vi kan ta kunskap från Games till Sports, för att utveckla nya produkter och nya sätt att spela. Det är bland annat den typen av saker jag tror att jag kan bidra med.

Du tog ju över ansvaret för EAs rollspel som görs av Bioware nyligen, var det av samma skäl?

- Där var jag betydligt mer tveksam faktiskt, det var inte lika självklart. Det är ju bara att erkänna, Bioware kan sin sak och gör något som är väldigt bra. Men det har visat sig att jag haft en hel del att bidra med, saker som jag tror gör deras spel ännu bättre i slutändan. Det är så klart de som gör jobbet, jag kan inte ta åt mig äran för det, men det kan handla om nya sätt att jobba, nya sätt att se på saker eller göra saker. Att ta ansvar för EA Sports var ett enklare beslut.

Spelvärlden befinner sig i förändring med nya konsoler, mobilspelens frammarsch och nya betalningslösningar. Är det en utmaning?

- Jag skulle snarare säga att det är en självklar del av mitt jobb, inte en speciell utmaning. Vi kommer att finnas på de plattformar som konsumenterna finns på, så enkelt är det. Vi finns på både nuvarande och kommande spelkonsoler, på pc, på mobil och vi har free2play med mikrotransaktioner redan i dag. Den stora utmaningen är snarare att se till att göra spel som är så otroligt bra att folk både vill köpa dem och spela dem. Det finns inga genvägar där. Det är bara hatten av för spel som The Last of Us och GTA V, det är så bra spel vi hela tiden måste ha målsättningen att göra.

Du har visserligen varit landslagsman i volleyboll och kört racing på elitnivå, men vad kan du om sportspel?

- Jag har spelat sportspel hela mitt liv. Fifa och NHL är två serier som följt med genom alla år, som jag spelar med kompisar och fortfarande har väldigt kul med. Jag är grymt fascinerad av speciellt Fifas utveckling. Jag är dessutom sportnörd, ser alldeles för mycket sport på tv och har idrottat mycket själv. Det är väl just för att det är sportspel som jag tar det här steget, det är något jag både tycker är kul och faktiskt kan.

Du har ju ditt kontor ovanpå Dices lokaler i Glashuset på Södermalm, blir du kvar i Stockholm nu?

- För tillfället finns inga andra planer. Vi har studior på 15 platser i 10 länder på 3 kontinenter med upp mot 4 000 anställda. Det skulle möjligen finnas en liten fördel om jag satt på huvudkontoret i San Francisco, men för verksamheten spelar det ingen roll. Jag kan lika gärna sitta här. Det blir bara till att fortsätta resa mycket precis som förr, och fortsätta sköta en hel del med videokonferenser.

När IT24 presenterade it-branschens mest välavlönande förra året låg du i toppen, du tar antagligen inte ett kliv nedåt nu?

- Nej, det gör jag så klart inte. Man ska väl komma ihåg att lönen bara är en del av det jag tjänar, resten är bonusar och aktier och annat som varierar efter hur bra resultat vi gör. Men med det sagt kan jag ju knappast klaga. Däremot är det inte högre lön eller mer pengar som är drivkraften till att jag tar mig an EA Sports.